授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本講義では,地球史における生物進化と環境とのかかわりを考究する上で,必要な基礎知識(生層序学,古生物学,古海洋学等)について学ぶ.さらに,実際の研究事例を概観しつつ,地球生命史上の重要なイベントについて,理解を深める. |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | In this course, students will learn basic and essential knowledge of biostratigraphy, paleontology, and paleoceanography to explore the interactions between organismal evolution and environment in the Earth’s history. Furthermore, students will be expected to deepen the understanding of the key event of the history of the Earth and life, reviewing previous studies in the relevant research area. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | この授業では,終了時に学生が以下の能力を身につけていることを目標とします.
・生命の進化と地球環境の関係について理解する.
・今日の知見において,生命-環境史やそのメカニズムにおいて何が分かっていて,何が明らかでないか理解する.
・種概念や種分化の基本事項について説明できる.
・系統解析の基本的な原理を理解し,簡単な系統樹の作成ができる.
・生態学的地位や繁殖戦略,生物の成長に関する基礎知識が身につく. |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students are expected to acquire the following knowledge and abilities at the end of the course.
-To know the relationship between the environment of the Earth and the originations (evolution) of life forms.
-Understanding what we know and don't know about the biotic history.
-To explain the species concept and the modes of speciation.
-Understanding the basic principles of phylogenetic analysis and gaining the ability to construct simple phylogenetic trees.
-To acquire the basic knowledge of the ecological niche, reproductive strategies, and growth of organisms. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | [授業の構成]
1. プレート運動と大気海洋循環
2. 生層序学の基礎
3. 海洋生物環境と溶存酸素
4. 初期地球環境と初期生命の進化
5. 高次動物群の進化と陸上進出
6. 大量絶滅事件と生態系の変化
7. 氷室期の訪れと気候・生命圏の進化
8. 種とは何か
9. 種分化
10. 生物の系統を探る-分岐分析
11. 生物の系統を探る-分子系統学
12. 生態系の構造と生態学的地位
13. 個体群の成長と繁殖戦略
14. 成長と形態
1. Plate migration and ocean-atmosphere circulation
2. Introduction of biostratigraphy
3. Marine life and dissolved oxygen environment
4. Surface environment of early Earth and origin of life
5. Animal's evolution and land invasions
6. Mass extinctions and ecosystem changes
7. Ice-house period and evolution of biosphere and climate
8. What is a species?
9. Speciation
10. Explore the phylogeny: Cladistics
11. Explore the phylogeny: Molecular phylogenetics
12. Structure of Ecosyste and ecological niche
13. Population growth and reproductive strategy
14. Growth and morphology |
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履修条件 Course Prerequisites | | |
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関連する科目 Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席を含む受講態度(30%),レポートおよび試験(70%)の割合で評価する.
総点60%以上を合格とする. |
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不可(F)と欠席(W)の基準 Criteria for "Fail (F)" & "Absent (W)" grades | | 取り下げ届を提出していない学生についても,出席状況等を総合的に判断して「欠席」とする場合もある |
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参考書 Reference Book | | |
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教科書・テキスト Textbook | | |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 配布資料や担当教員が提示した参考書等により,予習と復習を行うこと. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
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他学科聴講の条件 Conditions for Other department student's attendance | | |
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レベル Level | | |
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キーワード Keyword | | |
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履修の際のアドバイス Advice | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 基本対面授業だが,場合により遠隔(オンデマンド型または同時双方向型)となる場合もある. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 教員への質問はNUCT機能「メッセージ」より行うこと. |
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