授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 社会情報学演習2に引き続き,卒業研究の実施に向けて,情報哲学・情報社会デザイン論・メディアコミュニケーション研究・社会学それぞれの分野に関するさらに進んだ知識や研究方法の習得,ならびにその実質的な運用のための基礎的トレーニングを行う。具体的には,さらに進んだ基本文献を用いた講読・報告・討論,理論や分析方法に関する知識の獲得,それぞれの研究分野のフィールドにおける基礎的調査方法の実践,ならびにフィールド調査の前提となる社会常識や調査者倫理,等々について,それぞれの研究分野の必要に応じて学ぶ。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Advancing seminar 2, this seminar class contains basic trainings that students learn advanced knowledge and research methods in the fields of information philosophy, information society design, media communication studies, and sociology, as well as for the practical operations in order to conduct graduation research. Concretely, students learn related knowledge from reading, reporting, and discussion with advanced basic literature, then they add and master related knowledge on theories and analysis methods, practice of basic research methods in the field, and social common sense and researcher's ethics as a premise of field research as required in each research field. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 社会情報学演習2に引き続き,受講生は, 卒業研究の実施に向けて,情報哲学・情報社会デザイン論・メディアコミュニケーション研究・社会学それぞれの分野に関するさらに進んだ知識や研究方法の習得,ならびにその実質的な運用のための基礎的トレーニングを行う。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Continuing from Social Informatics Exercise 2, students acquire more advanced knowledge and research methods in the fields of information philosophy, information society design, media communication studies, and sociology, and their research methods, in preparation for the implementation of graduation research. In addition, students practice basic trainings for practical operations in each field. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | さらに進んだ基本文献を用いた講読・報告・討論,理論や分析方法に関する知識の獲得,それぞれの研究分野のフィールドにおける基礎的調査方法の実践,ならびにフィールド調査の前提となる社会常識や調査者倫理,等々について,それぞれの研究分野の必要に応じて学ぶ。
1. ガイダンス
2. 文献購読と討論
3. 文献購読と討論
4. 文献購読と討論
5. 文献購読・討論・調査方法の導入
6. 文献購読・討論・調査方法の導入
7. 文献購読・討論・調査者倫理
8. 総括 | |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 授業中に与える演習課題の評価100%,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | |
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教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 情報哲学・情報社会デザイン論・メディアコミュニケーション研究・社会学それぞれの分野の文献を用いる。ガイダンス時に指示する。 | |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 授業において議論した内容を理解するために課題を与える。 | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | Zoom等を利用し, 質問やディスカッションを行う機会を設ける。 |
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