授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 作業療法士の診療に参加する体験から作業療法の評価について学ぶことを目的とする。また、地域リハビリテーションのニーズの高まりにより、通所リハビリテーション、訪問リハビリテーション実施施設の作業療法過程における作業療法評価を診療に参加する体験を通じて学ぶ。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The aim of this course is to help students acquire an understanding of the evaluation by the participation in occupational therapy plactice in clinical setting. In addition, due to the increasing need for community rehabilitation, students will learn about the evaluation of occupational therapy in the occupational therapy process at day-care and visiting rehabilitation facilities through the experience of participating in OT in clinical setting. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 学習目標とこれに関連する行動目標は、以下のとおりである。以下の目標に到達できるよう積極的に参加すること。 1. 医の倫理に基づいた作業療法の基本的な理念を実習体験や職員等の説明の中から学ぶ 2. 人の健康に寄与する社会システムの中で、病院施設が担う役割・組織について理解を深める 3. 医療・保健・福祉の分野でのチームワークについて学び、作業療法部門の役割を認識する 4. 既修得の教育科目で学んだ知識や技能について実際の評価や治療介入の場面を通して、その関連性を学び、作業療法に対する関心や興味を深め、今後の学習に役立てる 5. 作業療法の対象者という視点から対象者を理解する |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The learning objectives and related behavioral objectives are as follows. Students should actively participate in order to reach the following goals. 1. to learn the basic principles of occupational therapy based on medical ethics through practical experience and explanations by staff and others 2. to deepen understanding of the role and organization of hospital facilities in the social system that contributes to human health. 3. to learn about teamwork in the fields of medicine, health, and welfare, and recognize the role of the occupational therapy department 4. to learn the relevance of the knowledge and skills learned in previously acquired educational courses through actual assessment and therapeutic intervention situations, deepen interest in occupational therapy, and make use of it for future study 5. to understand the subject from the perspective of the occupational therapy subject |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 3領域 4日の臨床での実習、および1日の学内セミナーを行う。詳細について、事前オリエンテーションで詳細を説明する。
In each of the three areas, students have four days of clinical practice , and one day of on-campus seminar. Details will be explained in the pre-orientation. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない
作業療法見学実習、総合臨床実習Ⅰ,Ⅱ |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 施設での指導者による評定、学内での評定、および各種レポート提出状況と内容により総合的に評価する。詳細は、実習前オリエンテーションで詳細を説明する。 |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | |
|
参考書 Reference Book | | |
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 実習に当たっては、これまで学内で学んだ疾患別評価について理解を深める必要がある。 |
|
|
授業の進め方 How to proceed with the class | | |
|
注意事項 Notice for Students | | 実習前に実施するオリエンテーションへの参加を義務とする。必ず参加すること。 新型コロナの感染状況によっては、臨床実習にスケジュールに変更が生じる場合がある。適宜、連絡をする。 |
|
|
本授業に関する参照Webページ Reference website for this Course | | |
|
担当教員からのメッセージ Message from the Instructor | | |
|
使用言語 Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|