学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
人文・博前
時間割コード
Registration Code
2010416
科目区分
Course Category
専門科目
Specialized Courses
カリキュラム年度
Curriculum
2021年度入学まで
教育プログラム・分野・専門等
Major
英語学
科目名 【日本語】
Course Title
共時英語学演習Ⅱb(~2021入学)
科目名 【英語】
Course Title
Seminar on Synchronic English Linguistics IIb (Enrolled in/before 2021)
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
HUMEL6008B
担当教員 【日本語】
Instructor
秋田 喜美 ○
担当教員 【英語】
Instructor
AKITA Kimi ○
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋 月曜日 5時限
Fall Mon 5
隔年開講
Biennial class
単位数
Credits
2
対象学年
Year
他学部生の受講の可否
Propriety of Other department student's attendance
授業形態
Course style
演習
Seminar
教職【入学年度】
Teacher's License
2021年度入学まで
教職【教科】
Teacher's License
中高専修・英語
学芸員資格(該当の有無)
Curator's Qualifications
講義題目
Title
Sensory Linguistics(後半)


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
英語の感覚表現に関する最新の書籍であるWinter (2019)を読み、感覚表現の記号論的・意味論的特徴とその研究方法について考える。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The purpose of this course is to read Winter’s (2019) Sensory Linguistics and discuss the semiotic and semantic properties of English sensory expressions and the methods for studying them.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
英語で書かれた専門書を正確に理解し、それを批判的に考察する能力を養う。また、その内容を各自の研究に応用する可能性を探る。
授業の内容や構成
Course Content / Plan
春学期に続き、毎回、受講生ないし教員が10ページ弱の内容をまとめ、全員で類例および疑問点・問題点を検討する。

章構成は以下の通り:
1. Sensory linguistics: Introduction to the book
2. The five senses folk model
3. Sensory semiotics
4. Ineffability
5. The embodied Lexicon Hypothesis
6. Synesthesia and metaphor
7. Synesthetic metaphors are not metaphorical
8. The hierarchy of the senses
9. Explaining the hierarchy of the senses
10. Methodological foundations
11. Norming the senses
12. Dominance relations and specialization of sensory words
13. Correlations and clusters
14. Semantic preferences of sensory words
15. Frequency, semantic complexity, and iconicity
16. The evaluative dimension
17. Re-evaluating the hierarchy of the senses
18. Conclusion

進度や受講生の興味に応じて、学会応募要旨の書き方や各自の論文研究についても話題にする。
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
言語学(特に認知意味論)入門的知識および英語読解能力を前提とする。また、春学期の「共時英語学演習IIb」の内容を理解していることが必要となる。
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
授業への貢献および教科書のレビュー(50%)、期末試験ないしレポート試験(50%);
60点以上を合格とする。
教科書・テキスト
Textbook
Winter, Bodo. 2019. Sensory Linguistics: Language, Perception and Metaphor. Amsterdam: John Benjamins. (247 pages) (To be shared on NUCT.)
参考書
Reference Book
随時紹介していく。
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
教科書を読み、疑問点や問題点をリストし、授業内での議論に備える。
履修取り下げ制度(利用の有無)学部のみ
Course withdrawal
備考
Others
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面で実施する。ただし今後の感染状況によって変更の可能性がある。詳細はNUCTで周知する。