学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
人文・博前
時間割コード
Registration Code
2012702
科目区分
Course Category
専門科目
Specialized Courses
カリキュラム年度
Curriculum
2021年度入学まで
教育プログラム・分野・専門等
Major
国際・地域共生促進
科目名 【日本語】
Course Title
グローバル化社会共生論Ⅱ(~2021入学)
科目名 【英語】
Course Title
Theoretical Studies on Global Societies II (Enrolled in/before 2021)
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
HUMTI5030J
担当教員 【日本語】
Instructor
SAVELIEV IGOR ○
担当教員 【英語】
Instructor
SAVELIEV IGOR ○
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 水曜日 1時限
Spring Wed 1
隔年開講
Biennial class
単位数
Credits
2
対象学年
Year
他学部生の受講の可否
Propriety of Other department student's attendance
授業形態
Course style
講義
Lecture
教職【入学年度】
Teacher's License
教職【教科】
Teacher's License
学芸員資格(該当の有無)
Curator's Qualifications
講義題目
Title


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
この授業では、移民論のあらゆるトピックを取り上げ、人の国際移動の過去と現在のプロセスを中心にする。 学生が授業終了後に、民族が接触しているメカニズム、移民間関係に関する諸理論、アイデンティティの変容、トランス・ナショナル・コミュニティの形成、人の国際移動の傾向とそれぞれの国の移民政策を、より深く理解することができる。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
This course examines some of the major issues of international migration from both historical and contemporary perspectives and reviews key theories and research on migration. Class participants will deepen their knowledge of the major concepts of ethnic identity, nationalism, nativism and many others.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
本授業では、移住史および現代の国際移民問題に関する理解を深め、移民論に関する基礎知識を身につけることを目標とする。
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1)入門 / Introduction
2)植民地社会におけるエスニック・アイデンティティの変容/ The process of ethnic identity transformation in colonial societies
3)人口移動の時代としての19世紀。移民受け入れとネイティビズム / 19th century as the era of population movements. Immigration policies and nativism.
4)プッシュ・プル理論 / Push-pull theory
5)移民とホスト社会 / Migrant and host society
6)民族自決論や反植民地運動 / The concept of national self-determination
7)ロシア・シベリア移住システムと亡命コミュニティ/ The Russo-Siberian migration system
8)「植民地宗主国型」から「グローバル・マイグレーション」へ / Decolonization and reverse migration
9)ポストコロニアル移民1 / Postcolonial migration1
10)ポストコロニアル移民2 / Postcolonial migration2
11)グローバル化と移民 / Globalization and migration
12)新興国の移入出民 /Migration flows in newly developing countries
13)文化的多元主義および移民研究への新しいアプローチ― / New approaches to ethnic and migration studies
14)総合ディスカッション / Conclusive discussion
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
履修条件は要さない
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
出席状況(20%)、レポート(50%)、授業への参加度(30%)を重視する。

Grades will be determined on class attendance, final essay and class participation.
教科書・テキスト
Textbook
プリントを配布する。参考文献は、初回に指定する。

Handouts and reading materials will be provided by the instructor each lecture.
参考書
Reference Book
参考文献は、初回に指定する。

A list of references will be provided by the instructor.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
リーディングアサインメントを事前に配布する。予習の状況は毎回の授業冒頭で行うディスカッションで確認する
Reading assignments will be provided by the instructor in advance. There will be a quiz to check your preparedness at the beginning of each class.
履修取り下げ制度(利用の有無)学部のみ
Course withdrawal
備考
Others
授業開講形態等
Lecture format, etc.
基本的に対面。