授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 現代の子どもをめぐる社会状況と法システムについて法社会学的観点から分析する能力を涵養する
★ 授業での使用言語は日本語の場合と英語の場合があります。 ★ このクラスの初回授業は、10月11日です。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Students gain abilities to analyze the law and children in transition from the perspective of sociology of law
The first session of this course is on October 11. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 子どもに関する法社会学研究のための基礎的な知識を身につける。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Develop basic skills and knowledge to conduct socio-legal studies on law and children. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | In this course students are required to read the articles or books suggested by the lecturer.
The list of articles will be provided by the lectures.
Students take turns for the presentation of assigned articles and organizing discussion at the class. All other students than presenters have to be prepared for the class by reading articles carefully in advance of the class.
For the Fall 2022 we will read articles from the following books. (tentative plan as of Jan. 2022): More detailed reading plan will be provided through NUCT system later)
Jonathan Todres and Shani M. King, The Oxford handbook of children's rights law; Oxford University Press, 2020..
Wouter Vandenhole, Ellen Desmet, Didier Reynaert, Sara Lembrechts, 2015, Routledge International Handbook of Children’s Rights Studies, Routledge.
・・・・以下和文・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・
教員が選んだ書籍や論文を順番に読み進めていきます。受講生は、担当する文献の要約を行い、論点を切り出し、その論点に即して議論を行います。 文献を必ず読んでから参加すること。その他の準備については講師の指示に従ってください。
2022年度秋学期は以下の書籍に所収の論文を選び、講読する予定です。.より詳しい講読文献リストは、NUCTを通じて受講者に共有する予定です。
Jonathan Todres and Shani M. King, The Oxford handbook of children's rights law; Oxford University Press, 2020..
Wouter Vandenhole, Ellen Desmet, Didier Reynaert, Sara Lembrechts, 2015, Routledge International Handbook of Children’s Rights Studies, Routledge. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | Pre-registration consultation with the lecturer is required. 受講にあたり、教員との事前の相談を要する。 |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 報告の充実度、ディスカッションへの貢献度、レポート(レポート課題を課す場合)のクオリティによって評価する。成績は子どもに関する法社会学研究のための基礎的な知識を獲得し、現代の子ども法システムの諸問題について論理的に考察する能力を獲得できたかどうかを基準として評価する。 Attendance, quality of presentation, discussion participation. Submission of reports may be required. |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | The reading list is provided by the lecturer through NUCT. 授業内で適宜指示する。 |
|
|
参考書 Reference Book | | Additional reading materials will be suggested to the students at the class 授業内で適宜指示する。 |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | Reading materials is mandatory not only for the presenters but also for other students. 文献を必ず読んでから参加してください。その他、ゼミの準備については、授業内での指示に従ってください。 |
|
|
注意事項 Notice for Students | | All the announcement about the course will be sent via NUCT system. 授業に関するアナウンスはNUCTを通じて行います。NUCTの本授業のメンバー登録について個別の対応が必要な方は、担当教員に連絡してください。 |
|
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 基本的には対面遠隔併用授業として実施します。遠隔のみの授業の場合は、授業担当教員の指示に従ってください。対面の場合の講義室一覧については、名古屋大学大学院法学研究科ホームページの「NEWS ニュース」に掲載します。URL:https://www.law.nagoya-u.ac.jp/ The courses are held as hybrid classes employing both face-to-face and remote teaching methods basically. If a course will be held by remote teaching methods only, please follow the instructor's directions. List of lecture rooms for face-to-face methods will be posted in the "News" of the homepage of the Graduate School of Law. URL:https://www.law.nagoya-u.ac.jp |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 遠隔授業は基本的にはNUCTで行う。教員への質問方法、学生同士の意見交換の方法は次のとおりとする。なお、教員より別の指示がある場合は、その指示に従うこと。 ・教員への質問は、NUCT機能「メッセージ」により行うこと。 ・授業に関する受講学生間の意見交換は、NUCT機能「メッセージ」により行うこと。 (※担当教員が「フォーラム」機能を追加設定した場合は「フォーラム」も利用可。) Remote classes are conducted via NUCT basically. Questions to instructors should be asked using the NUCT "Message" function. Student discussions will be conducted using the NUCT "Message" function. (If the instructor has added the "Forum" function, the "Forum" can also be used.) Follow your instructor's directions if your instructor has any other directions |
|
|