授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | この授業は、最新の理論研究を理解・評価するために必要となる基礎知識を身に付けるとともに、ミクロ経済学の道具を用いて現代の経済社会の諸問題を分析する研究能力を養うことを目的とします。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course provides graduate students with the basic knowledge required to understand and evaluate current theoretical research and the skills required to apply microeconomic tools to problems in modern economic societies. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 消費者理論および生産者理論の基礎的概念を正しく理解し、数学を用いた経済モデルの定式化や命題の証明を行うことができる。 Graduate students will be able to understand the basic concepts in consumer and producer theories, and to formulate economic models and prove propositions using mathematics. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1. Quick review of intermediate microeconomics and mathematics 2. Preference relations 3. Utility functions 4. Utility maximization problem 5. Expenditure minimization problem 6. Quick review of optimization theory 7. Properties of consumer demand 8. Welfare evaluation 9. Expected utility 10. Risk 11. Producer theory 12. Edgeworth box and Robinson Crusoe economies 13. Existence of Walrasian equilibrium 14. Fundamental theorems of welfare economics 15. Related topics |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | Although there are no formal prerequisites for this course, students should have familiarity with intermediate microeconomics and basic calculus. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | Class participation (20%), homework assignment (50%), presentation (30%) |
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教科書・参考書 Textbook/Reference Book | | Jehle, G. A., & Reny, P. J. (2011). Advanced microeconomic theory, 3rd. Pearson. Mas-Colell, A., Whinston, M. D., & Green, J. R. (1995). Microeconomic theory. New York: Oxford university press. Muñoz-Garcia, F. (2017). Advanced Microeconomic Theory: An Intuitive Approach with Examples. MIT Press |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | Students are required to read textbooks or references as a preparation before each lesson. Students also need to submit Weekly homework. |
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注意事項 Notice for Students | | Muñoz-Garcia (2017) is recommended if you are not familiar with microeconomics at the advanced level and real analysis. |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 「教育レベルが1以下の場合、原則として対⾯授業とする。ただし、対⾯授業を希望しない学生には遠隔(同時双⽅向型またはオンデマンド型)でも受講できるよう、「対面・遠隔(同時双⽅向型またはオンデマンド型)の併⽤」とする。遠隔はNUCT等で行う。なお、オンデマンド型の場合、教員への質問および授業に関する受講学⽣間の意⾒交換は、NUCT機能「メッセージ」により⾏うこと。 ※履修登録後(本通知以後)に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。」 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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質問への対応方法 Office hour | | |
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