授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | ①実証研究における因果研究の重要性を理解し、②因果関係を実証するための方法論として、(i) 固定効果推定、 (ii) 操作変数推定、 (iii) 差分の差分推定を理解することを目標とする。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course discusses three often-used estimation methods in empirical economics: (i)fixed-effects estimation, (ii)instrumental-variable estimation, and (iii)difference-in-differences estimation. First, we cover the importance of establishing causality in empirical research. Next, with this goal of establishing causality in our minds, we discuss the three estimation methods mentioned above. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | At the end of the course, students are expected to have decent knowledge about the three estimation methods mentioned above as econometric skills for causal inference. 本コース終了時に学生は、相関と因果関係の違いを理解し、因果関係の立証に近づくための方法として上記の3推定方法について知識を得ることができる。 |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1 Human capital issues 1: Health and development(人的資本1:健康と開発) 2 Human capital issue 2: Return to health (Econometric identification problems 1) (人的資本2:健康への投資:実証研究で問題となるポイント1) 3 Human capital issue 3: Return to education (Econometric identification problems 2) (人的資本3:教育への投資:実証研究で問題となるポイント2) 4 Human capital issue 4: Return to education (Econometric identification problems 3) (人的資本4:教育への投資:実証研究で問題となるポイント3) 5 Fixed effects estimation: motivation and method 1 (固定効果推定:その意味と方法論1) 6 Fixed effects estimation: motivation and method 2 (固定効果推定:その意味と方法論2) 7 Fixed effects estimation: application(固定効果推定:文献における使用例) 8 Instrumental variable estimation: motivation and method 1 (操作変数推定:その意味と方法論1) 9 Instrumental variable estimation: motivation and method 2 (操作変数推定:その意味と方法論2) 10 Instrumental variable estimation: application(操作変数推定:文献における使用例) 11 Difference-in-differences estimation: motivation and method 1(差分の差分推定:その意味と方法論1) 12 Difference-in-differences estimation: motivation and method 2(差分の差分推定:その意味と方法論2) 13 Difference-in-differences estimation: application 1(差分の差分推定:文献における使用例1) 14 Difference-in-differences estimation: application 2(差分の差分推定:文献における使用例2) 15 Wrap up and evaluation (まとめと評価) |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | Prerequisites: Basic microeconomics, Basic statistics, Introductory econometrics including OLS estimation |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | Term-end report (100%) is used to measure the level of understanding on the concepts covered in the course. Term report should make clear econometric identification issues covered in the course using empirical papers of a student’s choice. To pass this course, a student needs a decent level of understanding on the estimation methods covered in the course. 学生の学習到達度を評価するため、学期末レポート(講義で学習した推定方法について、学生が興味のある分野の文献を選び議論する)(100%)の提出が必要。合格要件は、講義で学習した推定方法についての基礎的な理解とする。 |
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教科書・参考書 Textbook/Reference Book | | 1. Wooldridge. Introductory Econometrics: A Modern Approach. Any edition is fine as long as the following 3 chapters are covered: Ch.13 (Pooling Cross Sections across Time), Ch.14 (Advanced Panel Data Methods), and Ch.15 (Instrumental Variables Estimation). 2. Gertler, Martinez, Premand, Rawlings, and Vermeersch. Impact Evaluation in Practice. The World Bank. 2011. Ch.6 (Difference-in-Differences). 3. Other reading materials in this course are listed in the course syllabus to be distributed in the first lecture. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | Students are expected to complete required reading specified in the course syllabus. シラバスに指定された必読文献を読む。 |
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注意事項 Notice for Students | | This course will be taught in Japanese although all course materials (including class handouts and final exam) are written in English. |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 教育レベルが1以下の場合、原則として対⾯授業とする。ただし、対⾯授業を希望しない学生には遠隔(同時双⽅向型またはオンデマンド型)でも受講できるよう、「対面・遠隔(同時双⽅向型またはオンデマンド型)の併⽤」とする。遠隔はNUCT等で行う。なお、オンデマンド型の場合、教員への質問および授業に関する受講学⽣間の意⾒交換は、NUCT機能「メッセージ」により⾏うこと。 ※履修登録後(本通知以後)に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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質問への対応方法 Office hour | | |
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