授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | このセミナーは,複雑系システム問題を解決するための計算論的アプローチを扱う。また,これらのアプローチを用いて学生が複雑系システム問題を解決する能力を育成する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course handles the computational approaches to solve complex system problems. It also enhances the students' skill to utilize these approaches and solve complex system problems. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 複雑系計算論セミナーI-bに続き,システム論の基礎から生物や自然現象あるいは社会現象をモデル化と計算によって理解することをテーマにして,文献の調査と講読および発表と討論によって知識を獲得していくスキルを身に着けることを目指す。特に,偏微分方程式の境界値問題としてモデル化される現象を数値解析によってシミュレーションするための理論とコンピュータを使ってそれを実現するためのプログラミングに関する課題を扱う。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Following the Complex System Computing I-b, this course brings up the theme for the understanding of the basis of the systems and biological, natural and social phenomena by modeling and computational approaches and enhances the students' skill to obtain basic knowledge by the survey and reading of academic materials and presentations and discussions. This course especially deals with theories on numerical analysis of phenomena modeled as boundary value problems of partial differential equations and programing in order to implement the numerical analysis. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | この授業では,様々な現象と偏微分方程式の境界値問題との関連について文献を通して理解を深める。担当教員がテーマを設定し,受講者がそのテーマに関連した文献を調査する。その結果に基づいて担当教員と受講者は協議して文献を選定する。受講者はその文献を精読し,プレゼンテーションの資料を作成する。セミナーの時間では,担当者が文献の内容について理解した結果をプレゼンテーションし,それに対して受講者全員と担当教員で文献や説明の妥当性および発展性に関して討論する。
〔計画〕
1. 偏微分方程式の境界値問題に関するテーマの提案と趣旨説明
2. 受講者による発表と参加者全員による討論
3. 総括 | In this class, students deepen their understandings on relations between various phenomena and boundary value problems of partial differential equations through literatures. Teachers indicate topics, and students search preceding papers according to the topics. Based on the results, important papers are selected through discussion by the students and teachers. Students read the papers carefully and provide presentation documents. In time of seminar, students present the results of their studies on the papers, and discuss the validity of the papers and their explanations and developability of these topics.
[Contents]
1. Proposal and explanation of topics on boundary value problems of partial differential equations
2. Presentations by students and discussion by all participants
3. Summary |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | プレゼンテーション60%,討論への取り組み40%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | The qualities of the presentations (60%) and the discussions (40%) are scored and 60 points out of 100 points is necessary to pass this course. |
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教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 必要に応じて,テキスト,論文を含めた参考資料を紹介,配布する。 | Materials including texts and academic papers are introduced and/or provided. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 文献調査,文献講読,およびプレゼンテーションの準備等の作業を求める。 | Some works are necessary, which include bibliographic surveys, academic paper readings and preparation for students' own presentation. |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業の実施が困難な場合はオンライン授業とする。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | オンライン授業の場合、その方法については、各指導教員が個別に指示する。 |
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