学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
情報・博前
時間割コード
Registration Code
2560105
科目区分
Course Category
主専攻科目
科目名 【日本語】
Course Title
知能システム学演習e
科目名 【英語】
Course Title
Intelligent Systems e
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
GSI166049J
担当教員 【日本語】
Instructor
小川 泰弘 ○ 石川 佳治 戸田 智基 井手 一郎 武田 浩一 杉浦 健人 外山 勝彦 武田 一哉 工藤 博章 森 健策 長尾 確 大平 茂輝 出口 大輔 小田 昌宏 東中 竜一郎 榎堀 優 松原 茂樹 松本 哲也 笹野 遼平
担当教員 【英語】
Instructor
OGAWA Yasuhiro ○ ISHIKAWA Yoshiharu TODA Tomoki IDE Ichiro TAKEDA Koichi SUGIURA Kento TOYAMA Katsuhiko TAKEDA Kazuya KUDO Hiroaki MORI Kensaku NAGAO Katashi OHIRA Shigeki DEGUCHI Daisuke ODA Masahiro HIGASHINAKA Ryuichiro ENOKIBORI Yu MATSUBARA Shigeki MATSUMOTO Tetsuya SASANO Ryohei
単位数
Credits
1
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春集中 その他 その他
Intensive(Spring) Other Other
対象学年
Year
2年
2
授業形態
Course style
演習
Seminar
開講系(学部)・開講専攻(大学院)
Subject
知能システム学専攻
必修・選択
Required / Selected
選択


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
本演習は,基盤知能情報学・システム知能情報学・フィールド知能情報学のそれぞれの分野について,研究の計画立案,実験計画の策定,遂行に必要な技術の習得,ならびに研究成果を論文や学会発表として公表するための実践的能力を習得することを目的とする。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
In this exercise, for each field of media informatics, system informatics, and field informatics, students master practical skills of research planning, experiment planning and executing, and publishing research results as papers and academic presentations.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
知能システム学演習eでは,討論や質疑応答を行う能力の修得を目標とする。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
We aim to acquire applied skills such as research discussion capability and document application skill.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
研究用内容に関して,異なる観点の対立の解消や,不明確な論点の明確化を目的とした研究討論や質疑応答を行う能力を,実際の議論を通じて涵養する。
また,先行研究を理解し模倣するだけでなく,それを生かす読み方とはどのようなものか,また先行研究がない場合,隣接する研究から必要な情報を
得るにはどうしたらよいのか,こうした能力についても涵養する。
時間外課題として,調査,資料作成,研究実施等を課す。

〔計画〕
1. 論点を明確にするための質疑応答の方法
2. 2つの論点を対比するための議論の方法
3. 討論の記録と議事メモの作成
4. 討論を促進するための司会の役割
5. 討論実習(1)
6. 討論実習(2)
7. 討論実習(3)
8. 討論実習(4)
With regard to research content, we will cultivate the ability to resolve conflicts of different perspectives and to conduct research discussions and question-and-answer with the aim of clarifying unclear points, through actual discussions.
In addition to understanding and imitating prior research, it also cultivates reading comprehension that makes use of it.
We learn how to obtain necessary information from adjacent research in the absence of prior research.

〔plan〕
1. Method of Q & A to clarify issues
2. Method of discussion to compare the two issues
3. Recording of discussion and preparation of minutes memo
4. The role of moderator to promote discussion
5. Discussion practice (1)
6. Discussion practice (2)
7. Discussion practice (3)
8. Discussion practice (4)
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
履修条件は要さない
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
研究資源調査の評価20%,資料作成課題の評価50%,演習課題の評価30%,合計100点満点で60点以上を合格とする。
教科書・参考書
Textbook/Reference book
教科書は指定しないが,WEB上の学術発表のビデオなどを教材に用いる。
履修条件は要さない。
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
各回とも資料作成を求める。
授業開講形態等
Lecture format, etc.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)