授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 生体の恒常性を維持するための個人間、組織間、細胞間、細胞内での各種情報伝達について、有機科学に基づく分子レベルでの理解を深めることを目的とする。
Bでは、有機反応機構を学ぶ。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Regarding various kinds of information transmission between individuals, between tissues, between cells, and within a cell to maintain homeostasis of a living body,
It aims to deepen understanding at the molecular level based on organic science.
Learn about organic reaction mechanisms |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 様々な有機化学反応において、有機反応論、有機電子論、分子軌道論の初歩などを基盤として反応機構を解釈、理解できるようになることを到達目標とする。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The goal of this course is to enable students to interpret and understand the reaction mechanisms of various organic chemical reactions based on the rudiments of organic reaction theory, organic electron theory, and molecular orbital theory. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1. イントロダクション
2. 有機電子論
3. 反応機構の解析
4. まとめ
イントロダクション以降は演習形式で行います。
課題としてだされた反応機構の解析問題を解く形式ですすめます。 | 1. Introduction
2. Organic electronics
3. Analysis of Reaction Mechanism
4. Conclusion
After the introduction, the class will be conducted in the form of exercises.
Students will be asked to solve problems in the form of analysis of reaction mechanisms. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 学部レベルの有機化学を2単位程度以上履修していることに加え生物有機科学Aの履修を前提とする | At least 2 credits of undergraduate level organic chemistry and Natural products and bioorganic chemistry A are prerequisites. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 質問・討議における授業内容の理解度と積極的姿勢を評価する(50%)。
講義終了後に課題レポートを課す(50%)。
合計100点満点で,60点以上を合格とする。 | Evaluate the degree of comprehension and positive attitude of the content of the lesson in question and discussion (50%).
After the lecture is finished, an assignment report is imposed (50%).
A total of 100 points is full and 60 points or more are regarded as passing. |
|
|
教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 教科書は使用しない、必要におうじてプリントを配布する
参考書
有機反応機構、有機電子論、フロンティア電子軌道論、その他、さらには反応機構に関する原著論文 | No textbook will be used. Handouts will be distributed as needed.
Reference books
Organic reaction mechanisms, organic electron theory, frontier electron orbital theory, and others, and original papers on reaction mechanisms |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 演習問題が課されるので、課外時間にそれを解くことが要求されます。 | Exercises are assigned, and students are required to solve them during extra-curricular time. |
|
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|