授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 情報システムの創造のために必要なソフトウェア開発活動と保守管理の活動を紹介する。紹介する活動はIEEE Software Engineering Body of Knowledge (SWEBOK) v3.0.に準ずるものとする。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course introduces software development and maintenance activities defined by the IEEE Software Engineering Body of Knowledge (SWEBOK) v3.0 to develop information systems. This course does not include programming exercises. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | ソフトウェア開発活動と保守活動の標準的手順を学び,それぞれの手順を区別できるようになる。
それぞれの手順がどのような役割を果たすか理解し,自身が開発活動を担当し遂行するときに活用できることを目指す。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students learn standard software development and maintenance activities and identify the activities. Students understand roles and procedures in the activities. Students will be able to apply the knowledge to their software development and maintenance in the future. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | ソフトウェア工学はソフトウェア開発における活動を効率化したり成果物の品質を向上したりすることを目的としている。
本講義ではソフトウェア工学知識体系(SWEBOK:SoftwareEngineeringBodyofKnowledge)v3.0で定義されている知識エリアのうち,
開発活動である要求,設計,構築,テスト,保守の手順を学ぶ。
まず,例題や演習を通じて,これらの活動を区別できるようにする。
次に,各手順とそこで使われる技法の役割を理解し,将来,自身が開発活動を担当する際に手順に沿って実行したり技法を選択したりできるようにすることを目指す。
〔計画〕
1. ガイダンス
2. ソフトウェア工学知識体系(SWEBOK)
3. ソフトウェアライフサイクルと開発活動
4. 要求の手順と技法
5. 設計の手順と技法
6. 構築の手順と技法
7. テストの手順と技法
8. 保守の手順と技法 | Software engineering aims at increasing the productivity of software development activities and improving software quality. This course introduces knowledge areas for software development activities, including requirements, design, construction, testing, and maintenance. These software development activities are defined in SWEBOK (Software Engineering Body of Knowledge) v 3.0. First, this course helps students identify and distinguish the software development activities. Then, this course helps students understand processes and techniques in each of the software development activities.
1. Guidance
2. Software Engineering Body of Knowledge (SWEBOK)
3. Software lifecycle and development activities
4. Process and techniques in software requirement definition
5. Process and techniques in software design
6. Process and techniques in software construction
7. Process and techniques in software testing
8. Process and techniques in software maintenance and evolutions |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 講義中に与える演習課題の評価を100%とし,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | |
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教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 必要に応じて教材を配布する。
参考文献:
・IEEE, Guide to the Software Engineering Body of Knowledge (SWEBOK) V3.0
・Ian Sommerville, Software Engineering Software Engineering, 10th edition (2015)
・Roger S. Pressman (著), Bruce R. Maxim (著),,西 康晴 (翻訳), 水野 昇幸 (翻訳), 井芹 久美子 (翻訳), 井芹 洋輝 (翻訳), 池田 暁 (翻訳), 岡澤 裕二 (翻訳), 金子 昌永 (翻訳), 衣笠 駿 (翻訳), 鈴木 一裕 (翻訳), 根本 紀之 (翻訳), 松尾 和昭 (翻訳), 山﨑 崇: 実践ソフトウェアエンジニアリング(第9版 (202)
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 次の課題を課す。
講義の内容を理解するために具体的なソフトウェアやシステムを例にその開発手順や技法を考える。
技法を実現しているツールを実行する等して実際に試す。 | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 資料の理解度を評価するために小テストを実施する場合がある。 |
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