授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 生物学、植物生理学等の自然科学を支える基礎的概念の理解と科学的思考力を養う。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The work of the course is done via a series of laboratory exercises. The aims of this course are: (1) to provide factual and conceptual knowledge; (2) to develop experimental skills of students for biological studies; (3) to afford experience in obtaining and interpreting biological hypotheses; (4) to give an integrated overview of modern biology; and (5) to develop thinking and writing skills. Students are required to attend all the classes. Students shall inform their instructors of dates they will miss class due to an excused absence prior to the date of that anticipated absence. There are no exams, but students are required to write laboratory reports. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 実験の進め方とレポートの書き方を習得し、 実験室で実験を行う。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Understand how to proceed with experiments and how to write reports. Perform experiments in the laboratory of interest. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 本授業では、研究室メンバーが毎週担当して1時間程度の発表とそれに伴う時間程度の議論を通じて最先端研究を理 解する科学的思考力を養う。毎回の討論には、修士論文のための研究活動として毎週8時間以上の取り組みが必須であ る。具体的な内容としては、当該科目を履修する1年生は、研究室の主なテーマである「光シグナル伝達」「膜輸送 」「気孔開閉」「生物時計」について、自らの研究成果を交えてメンバーに発表する。また、それ以外の回では、討 論を通じて「植物の環境応答と成長」に関する研究の発想や研究の進め方を実地で学ぶ。 第1回:スタッフによる最先端研究の紹介(1): 光シグナル伝達 第2回:スタッフによる最先端研究の紹介(2): 膜輸送 第3回:スタッフによる最先端研究の紹介(3): 気孔開閉 第4回:スタッフによる最先端研究の紹介(4): 生物時計 第5回:博士課程学生による研究発表と討論 第6回:修士課程2年生による論文紹介と討論 光シグナル伝達 第7回:修士課程2年生による論文紹介と討論 膜輸送 第8回:修士課程2年生による論文紹介と討論 気孔開閉 第9回:修士課程2年生による論文紹介と討論 生物時計 第10回:学外の招待講演者による最先端研究の紹介 第11回:修士課程1年生による背景紹介と討論 光シグナル伝達 第12回:修士課程1年生による背景紹介と討論 膜輸送 第13回:修士課程1年生による背景紹介と討論 気孔開閉 第14回:修士課程1年生による背景紹介と討論 生物時計 第15回:植物の環境応答と成長に関する論文紹介と研究発表のまとめ To improve understating and scientific thinking, each member takes one-hour presentation and discussion. It is also necessary to perform experiments for over 8-hour per week. 1st year student of master course (M1) performs experiments about ‘photo-signal transduction’, ‘membrane trafficking’, ‘stomatal movement’, and ‘circadian clock’, and shows presentation own results. Students improve scientific understanding and research strategy through discussion about ‘environmental adaptation and growth in plants’. Contents: 1. Presentation of current researches by staffs (1) Light signal transduction 2. Presentation of current researches by staffs (2) Membrane trafficking 3. Presentation of current researches by staffs (3) Stomatal movement 4. Presentation of current researches by staffs (4) Circadian clock 5. Research progresses by Ph.D candidates 6. Presentation of research papers about ‘Light signal transduction’ by 2nd year student of master course (M2) 7. Presentation of research papers about ‘Membrane trafficking’ by M2 8. Presentation of research papers about ‘Stmatal movement’ by M2 9. Presentation of research papers about ‘Circadian clock’ by M2 10. Presentation of current researches by invited lectures 11. Presentation of research papers about ‘Light signal transduction’ by M1 12. Presentation of research papers about ‘Membrane trafficking’ by M1 13. Presentation of research papers about ‘Stmatal movement’ by M1 14. Presentation of research papers about ‘Circadian clock’ by M1 15. Summary of current researches and discussion about ‘environmental adaptation and growth in plants' |
|
|
履修条件 Course Prerequisites | | Students must participate in all experiments and submit all reports by the deadline. |
|
|
関連する科目 Related Courses | | Check the Course Timetable. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | Grading will be based on lab reports and assessment of performance in the lab. |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | Will be introduced in the class. |
|
|
参考書 Reference Book | | Information will be given in the class as needed. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 次回の授業範囲を予習し、専門用語の意味等を理解しておくこと。 |
|
|
注意事項 Notice for Students | | *See Course List and Graduation Requirements for your program for your enrollment year. *Completion of the course is a prerequisite for performing research projects in 4th year. |
|
|
他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
|
他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
|
レベル Level | | |
|
キーワード Keyword | | |
|
履修の際のアドバイス Advice | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|