授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 複雑な生物の振る舞いの背後にある基本的仕組みを、数理的手法を用いて理解するための基礎学習を目標とする。特に植物を対象とした、開花フェノロジー、環境応答、栄養輸送、形質進化、エピジェネティクス、概日時計に関する研究テーマを紹介する。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The aim of this lecture is to understand diverse aspects of biological systems using mathematical and computational approaches. This course introduces students to a variety of models for flowering phenology, environmental responses, nutrient transport, trait evolution, epigenetics, and circadian clocks in plants. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 生物の人口動態、適応進化、生物リズムに関する基本的な概念を理解する。 生態、進化、ゲノム科学の研究事例を学びながら、論理的・批判的思考方法を身につける。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Understand basic concepts related to biological population dynamics, adaptive evolution, and biological rhythms. Developing logical and critical thinking skils by studying research topics in ecology, evolution, and mathematical biology. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1. エピジェネティクスと開花フェノロジー 2. フィールドトランスクリプトームから明らかとなる植物の環境応答 3.熱帯雨林の一斉開花とブナ林の豊凶現象 4. 概日時計と代謝制御の数理モデル 5. 植物個体内の栄養輸送:収量増に期待されるイネ穂ネットワーク
1. Epigenetics and flowering phenology 2. Unraveling environmental responses in plants by field transcriptome 3. Comparing flowering phenology in tropical rainforests and temperate forests 4. Mathematical models for the circadian clock and starch metabolism 5. Designing optimal panicle structures based on nutrient transport models in plants |
|
|
履修条件 Course Prerequisites | | |
|
関連する科目 Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席とレポート/Attendance and report |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | |
|
参考書 Reference Book | | |
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | |
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
|
他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
|
レベル Level | | |
|
キーワード Keyword | | 遺伝子、進化、生態、数理モデル
gene, evolution, ecology, matheatical models |
|
|
履修の際のアドバイス Advice | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|