授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 当コースは、講義、グループ討論、ワークショップ、事例研究等を通し参加型を体験しながら、健康と開発を取り巻く様々な課題について学ぶことを目的とする。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course is intended to introduce various issues surrounding health and development. A combination of various methods such as lecture input, group discussions, workshops and case studies will be used. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 学生は、授業終了時に下記の概念や構造、アプローチについて理解を深めていることを目標とする。 ・プライマリヘルスケアの概念を理解し、説明できる。 ・人々の健康に影響を及ぼすさまざまな社会的要因を理解し、説明できる。 ・健康、教育と他の開発課題を結ぶ様々なアプローチについて理解し、説明できる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | By the end of the course, students are expected to be able to explain: - the concept of health and Primary Health Care (PHC), - the factors affecting people’s health, and - various approaches to link health with education and other social development issues or vice versa |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1日目 Day 1 講義1 Lecture 1 :導入 Intruduction 講義2 Lecture 2 :健康問題分析(1)Health Problem Analysis (1) 講義3 Lecture 3 :健康問題分析(2)Health Problem Analysis (2) 2日目 Day2 講義4 Lecture 4 :健康問題分析(3) Health Problem Analysis (3) 講義5 Lecture 5 :健康の社会的決定要因(1)Social Determinants of Health (1) 講義6 Lecture 6 :健康の社会的決定要因(2)Social Determinants of Health (2) 3日目 Day3 講義7 Lecture 7 :健康の社会的決定要因(3) Social Determinants of Health (3) 講義8 Lecture 8 :事例研究(アジアのNGOによる健康と教育のとりくみ(1) Case studies: Approaches to Health and Education by NGOs in Asia (1) 講義9 Lecture 9 :事例研究(アジアのNGOによる健康と教育のとりくみ(2) Case studies: Approaches to Health and Education by NGOs in Asia (2) 4日目 Day4 講義10 Lecture 10 :グループ課題調査と提言作成(1)Group Research and Suggestion (1) 講義11 Lecture 11 :グループ課題調査と提言作成(2)Group Research and Suggestion (2) 講義12 Lecture 12 :グループ課題調査と提言作成(3)Group Research and Suggestion (3) 5日目 Day5 講義13 Lecture 13 :発表と討論(1) Presentation and Discussion (1) 講義14 Lecture 14 :発表と討論(2) Presentation and Discussion (2) 講義15 Lecture 15 :まとめと振り返り Synthesis, Overall Reflection なお、事例・知識提供者として数名のゲスト講師を招く予定。 Some guest lecutures will be invited as resource persons for lectures and case studies. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | コース中の授業への貢献度・積極性 75%, レポート 25% Assertiveness during the class 75%, Essay after the class 25% Credit is given to C- (C if applicable) or higher grade for each criterion. |
|
|
教科書・参考書 Textbook/Reference Book | | 特定の教科書は使用しません。講義中に使用する文献は、適宜配布します。 Textbooks: No specific textbook will be used in this course. Lecture materials will be provided in each session if necessary. 参考文献 References: Questioning the Solution: The Politics of Primary Health Care, Closing the Gap in a generation, Istanbul CSO Development Effectiveness, and others |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 講義の際に示す課題についての予習・復習(関係資料の熟読、ポイントの要約や個人ワーク・グループワークの発表準備等)約60分/日 preparations and review such as reading references, summarization of key points, preparation for presentations on individual/group works and others (about 60 mins/day) |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
使用言語 Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 原則として対面で行う。例外的に、遠隔授業(同時双方向)を行う。 遠隔授業は Teams、Zoom等で⾏う。 ※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 In principle, lecture and seminar course subjects are offered in-person. Online participation in classes (interactive communication classes via Teams, Zoom, etc.) may be permitted by the instructor under exceptional circumstances. *Guidance will be posted on NUCT if there are any changes in the class format, etc. after registration. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|