授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 正標数の世界における周期の基礎理論を理解することが本講義の目的である.関数体上の周期の様々な側面や,知られている結果を証明するための道具を学ぶ. |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purpose of this course is to understand the basic theory of periods in positive characteristic. Students will learn various aspects of periods over function fields and tools to prove known results. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 授業終了時に,以下のことができるようになることを目標とする. 1. 関数体上の周期の基本的な性質と具体例を挙げられる. 2. t加群やtモチーフと周期の関係を理解している. 3. 周期についての種々の結果がどのようにして証明されるかを述べられる. |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | At the end of this course, students should be able to - explain basic properties and examples of periods over function fields; - understand the relation between t-modules, t-motives and periods; - explain how to prove known results of periods. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1. 導入 代数体と関数体の類似,Carlitz加群 2. t加群とtモチーフ t加群の周期,t加群とtモチーフの関係 3. 周期の独立性 部分t加群定理,ABP-criterion,Papanikolasの理論 4. 応用 正標数多重ゼータ値,Carlitz多重ポリログ,最近の話題
1. Introduction analogy between number fields and function fields, the Carlitz module 2. t-modules and t-motives periods of t-modules, relation between t-modules and t-motives 3. Independence of periods sub-t-module theorem, ABP-criterion, Papanikolas' theory 4. Applications multiple zeta values in positive characteristic, Carlitz multiple polylogarithms, recent topics |
|
|
履修条件 Course Prerequisites | | 学部で学ぶ代数学の内容を理解していることが望ましい.
This course will be taught in Japanese. |
|
|
関連する科目 Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | |
|
教科書・テキスト Textbook | | |
|
参考書 Reference Book | | [1] D. Goss, Basic structures of function field arithmetic, Springer-Verlag, Berlin, 1996. [2] U. Hartl and A.-K. Juschka, Pink's theory of Hodge structures and the Hodge conjecture over function fields, t-motives: Hodge structures, transcendence and other motivic aspects, 31-182, EMS Ser. Congr. Rep., EMS Publ. House, Berlin, [2020]. [3] C. Namoijam and M. A. Papanikolas, Hyperderivatives of periods and quasi-periods for Anderson t-modules, preprint. [4] D. S. Thakur, Function field arithmetic, World Scientific Publishing, River Edge, NJ, 2004. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | |
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
|
他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
|
レベル Level | | |
|
キーワード Keyword | | 周期,正標数,関数体,t加群,tモチーフ,多重ゼータ値,Carlitz多重ポリログ |
|
|
履修の際のアドバイス Advice | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面での実施を予定.ただし,新型コロナウイルス感染症の状況によってはオンラインで実施する場合がある. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|