学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
多・博前
時間割コード
Registration Code
3211105
科目区分
Course Category
A類Ⅲ(集中講義)
Category A-3
科目名 【日本語】
Course Title
数論特別講義Ⅰ
科目名 【英語】
Course Title
Special Course on Number Theory I
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
三柴 善範 ○
担当教員 【英語】
Instructor
MISHIBA Yoshinori ○
単位数
Credits
1
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春集中 その他 その他
Intensive(Spring) Other Other
授業形態
Course style

学科・専攻
Department / Program
多元数理科学研究科
必修・選択
Required / Selected


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
正標数の世界における周期の基礎理論を理解することが本講義の目的である.関数体上の周期の様々な側面や,知られている結果を証明するための道具を学ぶ.
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The purpose of this course is to understand the basic theory of periods in positive characteristic. Students will learn various aspects of periods over function fields and tools to prove known results.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN))
授業終了時に,以下のことができるようになることを目標とする.
1. 関数体上の周期の基本的な性質と具体例を挙げられる.
2. t加群やtモチーフと周期の関係を理解している.
3. 周期についての種々の結果がどのようにして証明されるかを述べられる.
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
At the end of this course, students should be able to
- explain basic properties and examples of periods over function fields;
- understand the relation between t-modules, t-motives and periods;
- explain how to prove known results of periods.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1. 導入
代数体と関数体の類似,Carlitz加群
2. t加群とtモチーフ
t加群の周期,t加群とtモチーフの関係
3. 周期の独立性
部分t加群定理,ABP-criterion,Papanikolasの理論
4. 応用
正標数多重ゼータ値,Carlitz多重ポリログ,最近の話題

1. Introduction
analogy between number fields and function fields, the Carlitz module
2. t-modules and t-motives
periods of t-modules, relation between t-modules and t-motives
3. Independence of periods
sub-t-module theorem, ABP-criterion, Papanikolas' theory
4. Applications
multiple zeta values in positive characteristic, Carlitz multiple polylogarithms, recent topics
履修条件
Course Prerequisites
学部で学ぶ代数学の内容を理解していることが望ましい.

This course will be taught in Japanese. 
関連する科目
Related Courses
学部における代数学の講義.
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
レポートにより評価する.
教科書・テキスト
Textbook
教科書は特に指定しない.
参考書
Reference Book
[1] D. Goss, Basic structures of function field arithmetic, Springer-Verlag, Berlin, 1996.
[2] U. Hartl and A.-K. Juschka, Pink's theory of Hodge structures and the Hodge conjecture over function fields, t-motives: Hodge structures, transcendence and other motivic aspects, 31-182, EMS Ser. Congr. Rep., EMS Publ. House, Berlin, [2020].
[3] C. Namoijam and M. A. Papanikolas, Hyperderivatives of periods and quasi-periods for Anderson t-modules, preprint.
[4] D. S. Thakur, Function field arithmetic, World Scientific Publishing, River Edge, NJ, 2004.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
講義内容を毎日復習すること.
注意事項
Notice for Students
他学科聴講の可否
Propriety of Other department student's attendance
他学科聴講の条件
Conditions of Other department student's attendance
レベル
Level
2
キーワード
Keyword
周期,正標数,関数体,t加群,tモチーフ,多重ゼータ値,Carlitz多重ポリログ
履修の際のアドバイス
Advice
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面での実施を予定.ただし,新型コロナウイルス感染症の状況によってはオンラインで実施する場合がある.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)