授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 持続可能な地域づくりを実践的に学ぶ。フィールドワークによって地域づくりの現場で何が行われているかを理解し、その到達点と課題を明らかにする。DP1とCP1に関連。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Practical learning about sustainable regional development. Understand what is being done in the fieldwork, and clarify the goals and issues. Related to DP1 and CP1. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 地域の持続可能性とは何かを理解する。地域を持続可能にするための方法論を理解する。課題を発見し解決策を仮説として提案できる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Understand what sustainability of local communities is and methodologies for making the region sustainable. To be able to discover problems and propose solutions as hypotheses. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 過疎に悩む農山村、シャッター街となった中心市街地、高齢化が進む郊外住宅団地など、持続不可能な地域がたくさんあります。一方で、それらの課題を克服すべく、活発な地域づくり活動が行われているところが多くあります。受講生の間で議論してそのうちの一つを選んでフィールドワークをします。フィールドワークは日帰りもしくは1泊2日で前期後期で1回ずつ計2回行います。フィールドワークの準備も受講生にやってもらいます。調査結果は教室で報告するだけでなく、報告書を作成して現地の皆さんにも見てもらいます。(COVID19の状況によっては変更もありえます)
*講義 持続可能な地域づくりとは
*持続可能な地域づくりの事例調査(インターネット、文献など)
*フィールドワークの計画づくり:受講生で話し合いの上、調査地を選定し調査計画を作る
*フィールドワークの準備:受講生が訪問先へのコンタクト・調整を行う
*フィールドワーク:現地で行政・地域づくり組織やキーパーソン対象にインタビュー・実地見学する。現地での地域づくり活動参加もありうる。
*調査結果をまとめて報告する。
*報告書を作成する。 | There are many unsustainable areas such as rural villages suffering from depopulation, the downtown area that has become a shuttered area, and suburban housing complexes that are aging. On the other hand, there are many active community-building activities in order to overcome these issues. We discuss among students and select one of them for fieldwork. Fieldwork will be done on a day trip or 2 days for 2times. Students also prepared for fieldwork. In addition to reporting the results in the classroom, students will prepare a report and send to the local people.
*Lectures What is sustainable community development?
*Case study of sustainable regional development (Internet, literature, etc.)
*Fieldwork planning: After discussions with students, select a survey site and create a survey plan
*Fieldwork preparation: Students contact and coordinate with key-persons of the study site.
*Fieldwork: Interviews and hands-on tours of local government, community development organizations and key persons. There can also be participation in local development activities.
*Report the results of the survey.
*Make a report paper. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 教室での議論30% 最終レポート70% | Classroom discussions 30% Final report 70% |
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教科書 Textbook | | 渡邊他編著『臨床環境学』名古屋大学出版会、2014年 | |
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参考書 Reference Book | | 小田切徳美『農山村は消滅しない』岩波新書、2014年
山口あゆみ『名古屋円頓寺商店街の奇跡』講談社、2018年 | |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | 原則日本語/必要に応じて英語 | Japanese, partly English if necessary |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | 原則日本語/必要に応じて英語 | Japanese, partly English if necessary |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 | face to face
* If there is a change in the class format, students will be notified on the NUCT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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