時間割コード
Registration Code
3400011
科目区分
Course Category
体系理解科目
Interdisciplinary Subjects
科目名 【日本語】
Course Title
持続可能な地域づくり実践セミナー
科目名 【英語】
Course Title
Practical Seminar on Developing Sustainable Local Communities
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
ENV005011J
担当教員 【日本語】
Instructor
高野 雅夫 ○
担当教員 【英語】
Instructor
TAKANO Masao ○
単位数
Credits
4
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 月曜日 5時限
秋 月曜日 5時限
Spring Mon 5
Fall Mon 5
対象学年
Year
1年
1
授業形態
Course style
演習
Seminar


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
持続可能な地域づくりを実践的に学ぶ。フィールドワークによって地域づくりの現場で何が行われているかを理解し、その到達点と課題を明らかにする。DP1とCP1に関連。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
Practical learning about sustainable regional development. Understand what is being done in the fieldwork, and clarify the goals and issues. Related to DP1 and CP1.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
地域の持続可能性とは何かを理解する。地域を持続可能にするための方法論を理解する。課題を発見し解決策を仮説として提案できる。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
Understand what sustainability of local communities is and methodologies for making the region sustainable. To be able to discover problems and propose solutions as hypotheses.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
過疎に悩む農山村、シャッター街となった中心市街地、高齢化が進む郊外住宅団地など、持続不可能な地域がたくさんあります。一方で、それらの課題を克服すべく、活発な地域づくり活動が行われているところが多くあります。受講生の間で議論してそのうちの一つを選んでフィールドワークをします。フィールドワークは日帰りもしくは1泊2日で前期後期で1回ずつ計2回行います。フィールドワークの準備も受講生にやってもらいます。調査結果は教室で報告するだけでなく、報告書を作成して現地の皆さんにも見てもらいます。(COVID19の状況によっては変更もありえます)

*講義 持続可能な地域づくりとは
*持続可能な地域づくりの事例調査(インターネット、文献など)
*フィールドワークの計画づくり:受講生で話し合いの上、調査地を選定し調査計画を作る
*フィールドワークの準備:受講生が訪問先へのコンタクト・調整を行う
*フィールドワーク:現地で行政・地域づくり組織やキーパーソン対象にインタビュー・実地見学する。現地での地域づくり活動参加もありうる。
*調査結果をまとめて報告する。
*報告書を作成する。
There are many unsustainable areas such as rural villages suffering from depopulation, the downtown area that has become a shuttered area, and suburban housing complexes that are aging. On the other hand, there are many active community-building activities in order to overcome these issues. We discuss among students and select one of them for fieldwork. Fieldwork will be done on a day trip or 2 days for 2times. Students also prepared for fieldwork. In addition to reporting the results in the classroom, students will prepare a report and send to the local people.


*Lectures What is sustainable community development?
*Case study of sustainable regional development (Internet, literature, etc.)
*Fieldwork planning: After discussions with students, select a survey site and create a survey plan
*Fieldwork preparation: Students contact and coordinate with key-persons of the study site.
*Fieldwork: Interviews and hands-on tours of local government, community development organizations and key persons. There can also be participation in local development activities.
*Report the results of the survey.
*Make a report paper.
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
履修条件は要さない
nothing
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
教室での議論30% 最終レポート70%
Classroom discussions 30% Final report 70%
教科書
Textbook
渡邊他編著『臨床環境学』名古屋大学出版会、2014年
参考書
Reference Book
小田切徳美『農山村は消滅しない』岩波新書、2014年
山口あゆみ『名古屋円頓寺商店街の奇跡』講談社、2018年
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
フィールドワーク準備、レポート作成など
注意事項
Notice for Students
授業言語 (資料)
Language(s) for Materials
原則日本語/必要に応じて英語
Japanese, partly English if necessary
授業言語 (口頭)
Language(s) for Instruction & Discussion
原則日本語/必要に応じて英語
Japanese, partly English if necessary
英語の質問への対応
English Question
対応可
available
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。
face to face
* If there is a change in the class format, students will be notified on the NUCT class site.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)