授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 【授業の目的】この授業では、変動帯日本列島の自然環境や災害特性を理解する上でも重要な、自然地理学(とくに変動地形学)の考え方と調査法を学ぶ。
【到達目標】今日的な大きな課題である低頻度巨大災害について理解し、自然地理学的視点から防災論を考究できる力を獲得することを目標とする。
【該当DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | In this class, students learn the concept and survey method of tectonic geomorphology which is important for understanding the natural environment and disaster characteristics of the Japanese archipelago.
The goal is to understand the low-frequency catastrophe which is a major issue today, and to acquire the ability to study disaster prevention theory from the viewpoint of tectonic geomorphology.
【DP】DP1 |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 本授業の目的は自然地理学の体系を知り、自然地理学の俯瞰的と視点を習得することにある。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The purpose of this class is to understand the system of physical geography and to acquire a bird's-eye view and perspective of physical geography. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1.自然地理学の概要
2.日本の風土と自然災害の課題
3.世界の大地形
4.山地形成論
5.変動地形学(1)
6.変動地形学(2)
7.地球環境(1)
8.地球環境(2)
9.自然災害論 (1):東日本大震災
10.自然災害論 (2):阪神・淡路大震災と熊本地震
11.自然災害論((3):西日本豪雨・東日本台風が提起した課題
12.社会防災論(1):レジリエンス
13.社会防災論(2):活断層防災
14.社会防災論(3):ハザードマップ
15.社会防災論(4):原発と活断層 | 1. Overview of physical geography
2. Japanese climate and natural disasters
3. Large-scale landform of the world
4. Mountain formation theory
5. Tectonic geomorphology (1)
6. Tectonic geomorphology (2)
7. Global environment (1)
8. Global environment (2)
9. Natural disaster (1): Great East Japan Earthquake
10. Natural disasters (2): Great Hanshin-Awaji Earthquake and Kumamoto Earthquake
11. Natural disasters ((3): Issues raised by heavy rains in western Japan and typhoons in eastern Japan
12. Disaster prevention and social issues (1): Resilience
13. Disaster prevention and social issues (2): Active fault disaster prevention
14. Disaster prevention and social issues (3): Hazard map
15. Disaster prevention and social issues (4): Nuclear power plants and active faults |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 総合防災論1A | Science and Technology for Disaster Mitigation 1A: Understanding Natural Hazard |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席して諸問題を考える主体性を評価する(30%)。最終レポートによって自然地理学に関する理解度と、自らの言葉で災害論を論じる到達度を評価する(70%)。自然地理学について、授業中に得た知識や概念を用いて論述できることを合格の基準とする。 | Students are evaluated for their willingness to consider various issues in class (30%). The final report assesses their understanding of Physical Geography and the ability to discuss issues on disaster (70%). A passing grade is predicated on the ability to discuss Physical Geography using knowledge and concepts learned through the course. |
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教科書 Textbook | | 原発と活断層(鈴木康弘著、岩波科学ライブラリー) | Suzuki,2013, Nuclear power plant and active fault, Iwanami press. |
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参考書 Reference Book | | 講義の中で必要に応じて紹介する。 | Reference books will be introduced as needed in the lecture. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 授業内で紹介する事項について、各自適宜参考文献を読んで考えを深めること。 | Read the references as appropriate to deepen your thoughts on the matters introduced in the class. |
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注意事項 Notice for Students | | 授業において適宜お知らせします。 | I will inform you as appropriate in class. |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 原則対面。状況によりオンライン(同時双方向型)
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 | Face to face, or online (simultaneous bidirectional)
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the NUCT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 該当しない | Not applicable to that case. |
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