授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本授業では,最新の学術的研究成果の触れながら,自然環境と人間活動の相互関係を解明するための文化地理学的研究の基礎的知見と研究手法を習得することを目的とします。
【該当DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purpose of this class is to learn the knowledge and research methods of cultural geography to understand the interrelationship between the natural environment and human activities.
【DP】DP1 |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 授業終了時に学生は、自然環境と人間活動の関係性とそれを研究する文化地理学の重要性を理解することができる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | At the end of the class, students will be able to understand the relationship between the natural environment and human activities, and also the importance of cultural geography. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 初回の授業は4月28日(火)からとする。受講予定者は、事前にe-mailで連絡すること。
授業は、Zoomなどのビデオ会議を利用したオンラインで行い、資料などはNUCTで事前に配布いたします。
文化地理学の中でも,とくに,環境論,文化生態学,政治生態学,社会生態学などの研究成果を取り上げて,世界各地の民族集団の生業(人間活動)と自然環境との相関について説明します。
1)環境論
2)文化生態学(1):Cultural Core とエコシステム概念
3)文化生態学(2):外部接触と文化変容
4)ディスカッション:「文化生態学の成果と課題」
5)政治生態学(1):ローカルシステムと外的システム,政治生態学の黎明期
6)政治生態学(2):政治生態学の展開
7)ディスカッション:「政治生態学の成果と課題」
8)社会生態システム(1):社会生態システムの概念
9)社会生態システム(2):適応・順応サイクルとパナーキー
10)土地利用科学の発展
【授業時間外学習の指示】
受講者は、授業内容を復習と予習を行うことを求める。そして講義中の2回の討論における発表の準備を行うこと。 | The first class is held on April 28, 2020. A student who wants to attend this seminar should email the instructor in advance.
This class takes the topics of the interrelationship between livelihood activities and physical environment in the cultural geography, and especially focuses on the studies of environmental determinism, cultural ecology, political ecology and social ecology.
1) Geographical environment theories
2) Cultural ecology I: Cultural core and eco-system concept
3) Cultural ecology II: External contact and cultural changes
4) Discussion on achievements and problems of cultural ecology
5) Political ecology I: Local system and external system, the early stages of political ecology
6) Political ecology II: Development of political ecology
7) Discussion on achievements and problems of Political ecology
8) Social-Ecological Systems (SESs) I: Concept of SESs
9) Social-Ecological Systems (SESs) II: Adaptive Cycles and Panarchy
10) Development of land-use sciences
【Student duties】Students are required to review and prepare for the class. In addition to this, students have to prepare for presentations in the two times in the class. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | この授業は,学部で地理学の基本を学んでいる,もしくは大学院で地理学を専門とする学生向けの授業である。 | This course is designed for students who have already studied basic geography in undergraduate school or who will specialize in geography in graduate school. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 授業への出席率80%以上。授業への議論参加,レポート,授業での発表で総合的な評価を行う。 | Students must attend more than 80% of the classes. Grading will be decided based on participation in the discussion on the classes, report and presentation performance. |
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教科書 Textbook | | 教科書は使用せず,資料としてプリント配布します。 | Any textbook is not used. Handout is distributed. |
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参考書 Reference Book | | 参考書は授業中に提示する。 | This course will be generally taught in Japanese. In case the students who don't understand Japanese attend the class, English will be used as needed. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 課題を与える。 | Give an assignment. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面・遠隔(同時双方向型)の併用。
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 | Combination of face-to-face and interactive communication classes.
* If there is a change in the class form, etc. after registration, we will guide you on the NUCT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 教員への質問は、電子メールにより行うこと。 | Questions to the instructor should be sent by e-mail. |
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