授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 動物の体の形態には,何らかの機能が付随する.動物は進化の過程で形態を変化させ,様々な機能を獲得し,多様な環境へと適応していった.すなわち,動物の環境への適応の進化を理解するためには,動物の体にどのような機能が備わっているかを理解することが不可欠である.本講義では,特に脊椎動物を中心に扱い,生物の形態と機能の関係をどのように評価していくかについて,手法を紹介する.また,受講者自らが積極的に生物の機能と形態の関係に関わるトピックについて考究し,その発表を行うことによって理解を深める機会を持つ予定である.
4月15日(金)より博物館講義室で開講する予定. |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Function is associated to the forms of animals. The animals have been diversified in both form and function in their evolutionary process, and have adapted to various environments. Therefore, to understand the evolution of animal’s adaptation to the environment, it is essential to understand the form-function relationship. This lecture will introduce some methods for evaluating the form-function relationship, especially focusing on vertebrates. The students have opportunity to make presentation on this topic as well. The course will start on Friday, April 15th at the lecture room of the museum. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | ・生物の機能を評価するための形態指標を知ること.
・論文を読み,理解した内容を第三者に伝えられるようになること. |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | To learn the morphological indices to evaluate the functions of organisms.
To be able to read a scientific paper and present your understanding to the audience. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 授業の前半は,
・機能形態学とは
・生物の体の構造
・体サイズの指標
・体を動かす力強さの指標
・体の骨格の強度の指標
・絶滅動物の復元
などのトピックについて解説します.
授業の後半は,各自が読み込んだ論文の発表を行ってもらいます. | The following topics will be lectured in the first half of the course:
> Functional morphology
> Body plan of the animals
> Morphological indicators for the body mass
> Morphological indicators for the joint motion
> Morphological indicators for the body strength
> Reconstruction of the extinct animals
In the last half of the course, the students will read the scientific papers related to the functional morphology, and introduce the review of studies to the other students using power-point slides. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席と授業時の発表で評価します. | The students will be evaluated based on the attendance and the presentation. |
|
|
教科書 Textbook | | 特になし. | Textbook will not be prescribed. |
|
|
参考書 Reference Book | | 特になし.必要に応じて講義中に紹介する. | The references will be introduced in the lecture if necessary. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 各自の論文紹介の準備とレビューは必須. | Literature review and preparing the presentation. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | 日本語(必要に応じて,英語も付す). | Japanese: English will be used as needed. |
|
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | 日本語(必要に応じて,英語でも対応する). | Japanese: English will be used as needed. |
|
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面形式.ただし,新型コロナの感染状況に応じて,オンラインも導入する. | Face-to-face. However, an online system will be introduced depending on the infection status of the COVID-19. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | オンラインで実施する場合は,NUCT上で事前に通知する. | In case of moving on to the online session, the notice will be announced via NUCT. |
|
|