授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 気候変動の現状とリスク、国際的な取り組みを理解し、持続的な社会基盤整備の観点から緩和策
と適応策を検討するための能力を養うことを目的とする。
【該当DP】DP1 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This lecture aims to acquire the knowledge about the current status and risks of climate change and international initiatives, and to develop the capacity to consider mitigation and adaptation measures from the perspective of sustainable infrastructure development.
【該当DP】DP1 |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | この講義では、受講者が以下の知識・能力を身に付けることを目標とする。
1.気候変動の意味と科学的根拠、気候変動に伴うリスクを理解し、説明することができる。
2.気候変動への緩和策や適応策を理解し、具体的な対策・制度の提案検討を行うことができる。
3.気候変動枠組条約と国際制度について理解し、現状の課題を説明することができる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The objective of this lecture is to acquire the following knowledge and skills.
1. Understand and explain the meaning and scientific basis of climate change.
2. Understand the risks associated with climate change, mitigation and adaptation measures, and discuss proposals for specific measures and systems.
3. Understand the United Nations Framework Convention on Climate Change and the international system and explain current issues. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1.気候変動の科学的根拠と社会システムへの影響
IPCCレポート等の資料に基づき、気候変動に関する知見と社会システムに与える影響について学ぶ。
2.気候変動の緩和策と適応策
グループワークを通じて、気候変動で想定される地域ごとのリスクを分析し、それに対する緩和策と適応策を提案する方法を学ぶ。
3.気候変動の緩和と適応に向けた国際的取り組み
気候変動枠組条約による国際的な気候変動対策の歴史的経緯を学び、国際的な意思決定の過程への理解を深める。
授業はすべて英語で実施する。 | 1. Scientific basis of climate change and its impact on social systems
Learn about climate change and its impact on social systems based on IPCC reports.
2. Climate change mitigation and adaptation
Through group work, learn how to analyze the potential regional risks of climate change and propose mitigation and adaptation measures.
3. International efforts to mitigate and adapt to climate change
Learn the historical background of international climate change measures under the Framework Convention on Climate Change, and deepen your understanding of the international decision-making process.
All classes will be conducted in English. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は課さない. | No requirements are specified. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | プレゼンテーション(50%)およびレポート課題(50%)により評価する。気候変動によるリスクの理
解、論理的検討に基づく緩和策・適応策の提案、国際交渉の課題への理解ができることを合格の
条件とする。 | Evaluation is based on presentation (50%) and report assignment (50%). As conditions for passing, students must be able to understand the risks of climate change, propose mitigation and adaptation measures based on logical examination, and understand the issues of international negotiations. |
|
|
教科書 Textbook | | 授業ごとに使用するスライド等を資料として配布する。 | Handouts will be distributed at each class. |
|
|
参考書 Reference Book | | UNFCCC website: http://unfccc.int/2860.php
IPCC website: http://www.ipcc.ch/
IPCC (2014). IPCC Fifth Assessment Report: Climate Change 2014 (AR5),
http://ipcc.ch/report/ar5/index.shtml
他は、講義で適宜紹介する。 | Reference Materials:
UNFCCC website: http://unfccc.int/2860.php
IPCC website: http://www.ipcc.ch/
IPCC (2014). IPCC Fifth Assessment Report: Climate Change 2014 (AR5),
http://ipcc.ch/report/ar5/index.shtml
(Other references will be specified in each lecture.) |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | グループワークにおいては、事前に示した課題に対する資料収集や発表資料の整理を行うこと。また、数回のレポート課題を課すので、それを解いて提出すること。 | In group works, collect materials and organize presentation materials for issues indicated in advance. In addition, you will be required to submit report assignments several times. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面とオンライン(同時双方向型)を併用する予定です.
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。 | The classes will be held by combination of on-site class and on-line (real-time).
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the NUCT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|