授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 地域の様々な場面において想定されるトータルヘルスプランナーの実践的役割および課題解決の方略について、コミュニケーションその他の理論に基づき学ぶ。多職種間カンファレンスの模擬体験を通して自らの考えを探求する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The aim of this course is to help students acquire the role, practice and problem solution strategy of the Total Health Planner on the communication theory and other theories. It also enhances the development of students’ idea through the experience of conference simulation among the various health care providers based on Interdisciplinary Model. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | コース終了時、学生は以下の能力を獲得する
(1)クライエントとその家族を中心としたプランニングの基本姿勢および患者・家族とのコミュニケーション能力,専門職間のコミュニケーション能力
(2)協働のために、他の専門職種独自の視点や役割を理解し、相互に尊重できる。
(3)チーム医療のあり方,専門職としての内省に基づき、チームとしての共通認識をもつ。
(4)多職種連携のアセスメントに基づいた患者目標を設定し、共有できる。
(カンファレンス演習/全2日間集中) |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | At the end of the course, student can get the following ability
(1) Communicative competence with a basic attitude of the planning with client and the family and communicative competence based on patient and family centered care with medical team.
(2) Understand the characteristic of original viewpoint and roles of each specialist and respect mutually for collaboration.
(3) Get the common recognition as a care team, based on the methods of the medical care team performance and reflection as the specialist.
(4) Share the goal of patient and family based on assessment of the multi-professional team cooperation. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1-2. オリエンテーション、 クライエント・家族中心のケアと他職種連携
Client and family centered care and interdisciplinary cooperation
3-4. 相互尊重のためのコミュニケーションスキル
Communication skill of health care expert for mutual respect
4-5. 臨床倫理上の課題と支援、倫理的感性を磨くエッセンスとケアリング
Clinical ethics issue and support: Essence for developing ethical sensitivity and caring
6-7. 愛知県地域医療保健計画、地域包括ケアの推進
Aichi prefecture Community Medical and Health Care Planning, Community Comprehensive Health Care
8-13. 多職種間模擬カンファレンス演習、模擬カンファレンスの実施
14-15. グループ発表と質疑応答
Team conference simulation among the various health care providers/Practice of team conference simulation/Group Presentation and discussion
(all conference practice/two days concentration) |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 講義への参加姿勢,グループワークにおける自己の責任および役割の行使状況と協力状況およびレポート内容により、総合的に評価する。
Grading will be decided based on attendance, reports, and the quality of the performance of the team conference simulation. |
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教科書・テキスト Textbook | | 特に指定せず、随時紹介する。
Will be introduce in the class. |
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参考書 Reference Book | | 野村直樹著『協働するナラティヴ-グーリシャンとアンダーソンによる論文「言語システムとしてのヒューマンシステム」』(遠見書房,2013)
江口重幸,斉藤清二,野村直樹「ナラティヴと医療」(金剛出版,2006)
水本清久ほか『実践 チーム医療論』(医歯薬出版,2011)
厚生労働省HP 地域包括ケアシステムhttps://www.mhlw.go.jp/stf/seisakunitsuite/bunya/hukushi_kaigo/kaigo_koureisha/chiiki-houkatsu/ |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 新聞その他のメディアから地域包括ケアに関する情報を収集し、それぞれで課題や解決策を考えを深める。 |
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授業の進め方 How to proceed with the class | | 前半 5月~6月の土曜日14:00-17:00
後半 2日間(土日)集中でグループワークおよび発表会を実施します。
グループワーク日程: 7/30-31(予定)
The first half: Saturday 14:00-17:00 in April-June.
The second half: A group work and a concert are put into effect by 2 day (weekend) concentration.
Group work schedule: maybe July 30-31 |
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注意事項 Notice for Students | | |
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本授業に関する参照Webページ Reference website for this Course | | http://www.met.nagoya-u.ac.jp/THP/index.html |
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担当教員からのメッセージ Message from the Instructor | | 主体的に学び、少子高齢社会を包括的に支える健康増進モデルを開発・推進する人材~変革に寄与する人材になれるよう期待しています。 |
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使用言語 Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面式またはオンラインとのハイブリッドで実施する予定です。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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