授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 英語の感覚表現に関する最新の書籍であるWinter (2019)を読み、感覚表現の記号論的・意味論的特徴とその研究方法について考える。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purpose of this course is to read Winter’s (2019) Sensory Linguistics and discuss the semiotic and semantic properties of English sensory expressions and the methods for studying them. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 英語で書かれた専門書を正確に理解し、それを批判的に考察する能力を養う。また、その内容を各自の研究に応用する可能性を探る。 |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 春学期に続き、毎回、受講生ないし教員が10ページ弱の内容をまとめ、全員で類例および疑問点・問題点を検討する。
章構成は以下の通り: 1. Sensory linguistics: Introduction to the book 2. The five senses folk model 3. Sensory semiotics 4. Ineffability 5. The embodied Lexicon Hypothesis 6. Synesthesia and metaphor 7. Synesthetic metaphors are not metaphorical 8. The hierarchy of the senses 9. Explaining the hierarchy of the senses 10. Methodological foundations 11. Norming the senses 12. Dominance relations and specialization of sensory words 13. Correlations and clusters 14. Semantic preferences of sensory words 15. Frequency, semantic complexity, and iconicity 16. The evaluative dimension 17. Re-evaluating the hierarchy of the senses 18. Conclusion
進度や受講生の興味に応じて、学会応募要旨の書き方や各自の論文研究についても話題にする。 |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 言語学(特に認知意味論)入門的知識および英語読解能力を前提とする。また、春学期の「共時英語学演習IIb」の内容を理解していることが必要となる。 |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 授業への貢献および教科書のレビュー(50%)、期末試験ないしレポート試験(50%); 60点以上を合格とする。 |
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教科書・テキスト Textbook | | Winter, Bodo. 2019. Sensory Linguistics: Language, Perception and Metaphor. Amsterdam: John Benjamins. (247 pages) (To be shared on NUCT.) |
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参考書 Reference Book | | |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 教科書を読み、疑問点や問題点をリストし、授業内での議論に備える。 |
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履修取り下げ制度(利用の有無)学部のみ Course withdrawal | | |
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備考 Others | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面で実施する。ただし今後の感染状況によって変更の可能性がある。詳細はNUCTで周知する。 |
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