授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | ①国際法研究のクラシックといえる名著を、特に国際法の歴史研究に関わる文献を選んで輪読する。 ②現代国際法を把握する上で重要と思われる文献を中心にして輪読する。 ③全体として、各院生が自分の研究テーマを国際法学の歴史と現段階との関連で位置つけられるように指導する。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course is designed to examine theoretical issues of international law. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 国際法の分野における研究能力および総合的問題処理能力を高める。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The aim of this course is to develop an understanding of theoretical issues of international law. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | <過去の輪読文献> 2021年度:Hersch Lauterpacht, "The Function of Law in the International Community" (1933) 2020年度:B.S. Chimni, "Customary International Law: A Third World Perspective", American Journal of International Law, Vol 112 (2018) 2019年度:Hersch Lauterpacht, "Recognition in International Law" (1947) 2018年度:Georg Schwarzenberger, “International Law and Order” (1971) 2017年度:Gerhart Niemeyer, "Law without Force: The Function of Politics in International Law” (1941) 2016年度:Hans Kelsen, “General Theory of Law and State” (1945) 2015年度:Andrew Clapham, “Brierly’s Law of Nations (7th ed)” (2012) 2014年度:James Crawford, “Chance, Order, Change: The Course of International Law”, Recueil des cours, Vol 365 (2013) 2013年度:Vera Gowlland-Debbas, "The Security Council and Issues of Responsibility under International Law", Recueil des cours, Vol 353 (2011) 2012年度:Vera Gowlland-Debbas (eds), "National Implementation of United Nations Sanctions: A Comparative Study" (2004) 2011年度:Teruo Komori & Karel Wellens (eds), "Public Interest Rules of International Law: Towards Effective Implementation" (2009) 2010年度:Antonio Cassese, "International Criminal Law (2nd ed)" (2008) [2009年度の続き] 2009年度:Antonio Cassese, "International Criminal Law (2nd ed)" (2008) 2008年度:Anthony Aust, "Modern Treaty Law and Practice (2nd ed)" (2007) 2007年度:The ILC's Work on the Responsiblity of International Organizations |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件を要さない。とくに関連する科目はない。 None |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 口頭発表とそれに対する質疑応答により、目標達成度を評価する。100点満点で60点以上を合格とし、60~69点をC、70~79点をB、80点以上をAとする。 Students will be assessed by presentations and contributions to class discussion. A: 100-80, B: 79-70, C: 69-60, F: 59-0 |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | 適宜指示する Students may receive a reading list during the course. |
|
|
参考書 Reference Book | | 適宜指示する Students may receive a reading list during the course. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | |
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 基本的には対面遠隔併用授業として実施します。遠隔のみの授業の場合は、授業担当教員の指示に従ってください。対面の場合の講義室一覧については、名古屋大学大学院法学研究科ホームページの「NEWS ニュース」に掲載します。URL:https://www.law.nagoya-u.ac.jp/ The courses are held as hybrid classes employing both face-to-face and remote teaching methods basically. If a course will be held by remote teaching methods only, please follow the instructor's directions. List of lecture rooms for face-to-face methods will be posted in the "News" of the homepage of the Graduate School of Law. URL:https://www.law.nagoya-u.ac.jp |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 遠隔授業は基本的にはNUCTで行う。教員への質問方法、学生同士の意見交換の方法は次のとおりとする。なお、教員より別の指示がある場合は、その指示に従うこと。 ・教員への質問は、NUCT機能「メッセージ」により行うこと。 ・授業に関する受講学生間の意見交換は、NUCT機能「メッセージ」により行うこと。 (※担当教員が「フォーラム」機能を追加設定した場合は「フォーラム」も利用可。) Remote classes are conducted via NUCT basically. Questions to instructors should be asked using the NUCT "Message" function. Student discussions will be conducted using the NUCT "Message" function. (If the instructor has added the "Forum" function, the "Forum" can also be used.) Follow your instructor's directions if your instructor has any other directions |
|
|