学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
情報・博後
時間割コード
Registration Code
4520001
科目区分
Course Category
主専攻科目
科目名 【日本語】
Course Title
多自由度システム情報論セミナーⅡ-a
科目名 【英語】
Course Title
Many-body Systems Science II-a
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
GSI127001J
担当教員 【日本語】
Instructor
中村 泰之 ○ 谷村 省吾 時田 恵一郎
担当教員 【英語】
Instructor
NAKAMURA Yasuyuki ○ TANIMURA Shogo TOKITA Keiichiro
単位数
Credits
1
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春集中 その他 その他
Intensive(Spring) Other Other
対象学年
Year
1年
1
授業形態
Course style
セミナ-
Seminar
開講系(学部)・開講専攻(大学院)
Subject
複雑系科学専攻
必修・選択
Required / Selected
選択


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
(多自由度システム情報論講座に所属するD1大学院生には、この科目の履修を強く推奨する。)
多自由度システムを記述・分析・理解・設計・制御できるようになることを目的として高度な知識と研究能力を修得する実践的セミナー。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
(Graduate students belonging to the many-body-system group in the D1 year are strongly recommended to take this course.)
This course deals with basic concepts of many-body-system science. The students taking this course will develop their skill in exploring research theme in many-body systems.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
多種多数の要素が相互作用を介して状態変化を遂げる複雑系を多自由度システムと呼ぶ。多自由度システムは,一般には非平衡開放系であり,広く自然界及び社会に見出される。その特徴は,各要素が従うミクロな法則からシステム全体の巨視的な振舞いが自明な形で予測され得ないことであり,多くの場合,相転移などの協同現象が創発する。本セミナーは,上級編のテキストや最新の論文を輪読を通して,物理学・数学・情報理論の視点・概念・方法を修得し,多自由度システムを研究するための問題探索能力を養うことを目的とする。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
The aim of this course is to help students acquire advanced knowledge of mathematics, physics and information theory for understanding, design and control of many body systems from the point of view of theoretical physics through reading of English papers and advanced textbooks.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
履修者が博士前期課程で行った研究を発表し,それに関する議論を通じて,それぞれの研究の意義と評価,方法論的限界の指摘と解決策について議論する。
〔計画〕
1. 履修者が博士前期課程で行った研究を発表する。自分の研究を批判的に吟味し,専門の異なる履修者でも研究背景や成果などを容易に理解できるように準備する。
2. 自分の発表に関する他の履修者との議論を通じて,批判を受け止めて今後の研究の展開につなげるなど,生産的な学術コミュニケーションのあり方を学ぶ。
3. 他の履修者の発表の聴講と議論を通じて,限界・問題点の指摘と合わせて改善法を提案する批判的かつ建設的なアドバイスの方法を学ぶと同時に,多自由度システムに関する幅広い専門知識を身に付ける。
Students by turns introduce topics of many body systems depending on their sense of purpose. The students and instructors discuss the topics based on mathematics, physics and information theory.
1. Students present their master thesis.
2. Students learn constructive science communications through discussions.
3. Students acquire broad academic knowledge of many body systems.
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
各指導教員に確認すること。
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
議論50%,プレゼンテーション50%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。
Your overall grade in the class will be decided based on the following:
1. Discussion 50%
2. Presentation 50%
教科書・参考書
Textbook/Reference book
前提となる資料は担当教員と相談して調達する。毎回のセミナーでは,必要であれば履修者が発表資料を作成する。
Reference materials are distributed in each lecture or at NUCT by presenters or instructors.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
文献調査,文献精読,およびプレゼンテーションの準備等。
Research of references and preparation of presentation are required.
授業開講形態等
Lecture format, etc.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
対面での実施が困難な場合は,オンラインミーティングツール等を用いて行う。