学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
情報・博後
時間割コード
Registration Code
4520024
科目区分
Course Category
主専攻科目
科目名 【日本語】
Course Title
生命情報論セミナーⅡ-h
科目名 【英語】
Course Title
Life-Science Informatics II -h
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
GSI127016J
担当教員 【日本語】
Instructor
太田 元規 ○ 小池 亮太郎 青木 摂之 吉田 久美 塚本 眞幸
担当教員 【英語】
Instructor
OTA Motonori ○ KOIKE Ryotaro AOKI Setsuyuki YOSHIDA Kumi TSUKAMOTO Masaki
単位数
Credits
1
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋集中 その他 その他
Intensive(Fall) Other Other
対象学年
Year
2年
2
授業形態
Course style
セミナ-
Seminar
開講系(学部)・開講専攻(大学院)
Subject
複雑系科学専攻
必修・選択
Required / Selected


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
Biomolecules are the main components of biological phenomena, in terms of keeping and transmitting of biological information. To understand the roles of structure, function and expression of biomolecules, students will attain the ability to read papers or textbooks written in English. This class also enhances the ability to comprehensively interpret and review research results from different fields and enhances the ability for oral presentation and discussion on research.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
多様な生命現象の根幹をなす各種生体分子の構造・機能・発現を,物理化学的実体を持つ生命情報の蓄積と伝搬の観点から捉え,
理解するために,呼吸や光合成等の主要代謝経路を中心に,環境適応における各種の代謝制御機構とその重要性について学習する。
また,異分野の研究成果を統合的に解釈・検討する能力と,研究に関する口頭発表と討論の能力を高める。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
Biomolecules are the main components of biological phenomena, in terms of keeping and transmitting of biological information. To understand the roles of structure, function and expression of biomolecules, students will attain the ability to read papers or textbooks written in English. This class also enhances the ability to comprehensively interpret and review research results from different fields and enhances the ability for oral presentation and discussion on research.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
代謝に関係する生化学,分子生物学分野の文献(原著論文,総説,専門書等)の解説を担当教員と受講者全員で順番に行い,
特に環境適応における代謝制御の分子機構と生理的意義について,進化的な観点に留意しつつ,討議を行う。

〔計画〕
1. 受講者は,自身の興味のある代謝関連の文献を担当教員と議論したうえで調査・選定する。
2. 受講者は,選定した文献を精読し,代謝制御の分子機構の解説に重点を置きつつ内容を紹介する。
3. 担当教員と受講者全員で,特に環境適応において代謝制御が果たす役割について留意しつつ,発表内容について批判的に討議する。
The instructors and all the students will explain the literatures about metabolism in the fields of biochemistry and molecular biology (original papers, reviews, specialized books, etc.), especially on the molecular mechanism and physiological significance of metabolic control in environmental adaptation, and will discuss with an evolutionary perspective taken into consideration.
1. Students will investigate / select literature(s) related to research subjects of their own interests with the instructor in charge.
2. Students carefully read the selected literature(s) and introduce the contents in an easy-to-understand manner.
3. With emphasis on technical aspects, the instructor in charge and all the students will critically discuss the content of the presentation.
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
文献を正しく読解し,効果的に発表する能力50%,発表後の討議での適切な議論と積極的な姿勢50%で評価し,
合計100点満点で60点以上を合格とする。
Evaluate the ones who can understand the contents and give good presentations (50), and attend discussions with positive attitude (50). Give unit if they mark more than 60 points.  
教科書・参考書
Textbook/Reference book
担当の受講者が作成したプレゼンテーション用の資料を討議の材料として用いる。
Attendees will discuss the specific topics based on the documents of presenters.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
発表に必要な文献の調査と読解,および発表資料の作成と発表練習等の準備を行う。
Survey related references.
授業開講形態等
Lecture format, etc.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)