授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | このセミナーは,複雑系システム問題を解決するための計算論的アプローチを扱う。また,これらのアプローチを用いて学生が複雑系システム問題を解決する能力を育成する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course handles the computational approaches to solve complex system problems. It also enhances the students' skill to utilize these approaches and solve complex system problems. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 複雑系計算論セミナーII-cに続き,システム論の基礎から生物や自然現象あるいは社会現象をモデル化と計算によって理解することをテーマにして,
文献の調査と講読および発表と討論によって知識を獲得していくスキルと指導するスキルを身に着けることを目指す。
特に,流体や熱,物や情報の流れに関する力学的法則や支配方程式をより理解するとともに,モデリングについての洞察を深め,複雑系問題の定式化に応用する知識を身に付ける。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Following the Complex System Computing II-c, this course brings up the theme for the understanding of the basis of the systems and biological, natural and social phenomena by modeling and computational approaches and enhances the students' skill to obtain intermediate and leading knowledge by the survey and reading of academic materials and presentations and discussions. This course especially helps the students to obtain deeper understand about dynamic laws, governing equations and modeling of the flow of fluid, materials and information and to apply the knowledge to formulate complex system problems. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 各種の流れが持つ複雑系現象,非線形現象の捉え方や,捉え方の背景にある数理物理的な考え方について,より深い概念を得るとともに,
これらの現象を支配する方程式や,現象のモデルについて理解を深める。
あわせて,研究分野の展望から,研究テーマの決定,研究計画の立案,研究を遂行するための高度な能力を得る。
〔計画〕
1. 学生の研究過程の振り返りと整理
2. 流れに関する既存研究の調査と研究テーマの決定
3. 流れの支配方程式とモデリングの理解
4. 研究テーマに関するテキストの輪読
5. 研究テーマに関する学術論文の輪読
6. 研究計画案の策定
7. 研究計画の遂行方法の検討
8. 研究遂行結果の評価 | You can get deeper understanding about the complex system and nonlinear phenomena of the flow, the background physical concepts, the equations and the models governing these phenomena. You can also obtain intermediate knowledge about research survey, research planning and research performance.
1. Review of research life
2. Survey of research of flow and research topic
3. Understanding of governing equation and models of flow
4. Text reading concerning research topic
5. Academic paper reading concerning research topic
6. Research planning
7. Research performance
8. Evaluation of the research |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | プレゼンテーション60%,討論への取り組み40%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | The qualities of the presentations (60%) and the discussions (40%) are scored and 60 points out of 100 points is necessary to pass this course. |
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教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 必要に応じて,テキスト,論文を含めた参考資料を紹介,配布する。 | Materials including texts and academic papers are introduced and/or provided. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 文献調査,文献講読,およびプレゼンテーションの準備等の作業を求める。 | Some works are necessary, which include bibliographic surveys, academic paper readings and preparation for students' own presentation. |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業の実施が困難な場合はオンライン授業とする。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | オンライン授業の場合、その方法については、各指導教員が個別に指示する。 |
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