学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
情報・博後
時間割コード
Registration Code
4520103
科目区分
Course Category
主専攻科目
科目名 【日本語】
Course Title
複雑系計算論セミナーⅡ-g
科目名 【英語】
Course Title
Complex System Computing II-g
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
GSI127039J
担当教員 【日本語】
Instructor
大岡 昌博 ○ 鈴木 泰博 渡邉 崇 張 賀東
担当教員 【英語】
Instructor
OHKA Masahiro ○ SUZUKI Yasuhiro WATANABE Takashi ZHANG Hedong
単位数
Credits
1
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋集中 その他 その他
Intensive(Fall) Other Other
対象学年
Year
2年
2
授業形態
Course style
セミナ-
Seminar
開講系(学部)・開講専攻(大学院)
Subject
複雑系科学専攻
必修・選択
Required / Selected
必修


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
このセミナーは,複雑系システム問題を解決するための計算論的アプローチを扱う。また,これらのアプローチを用いて学生が複雑系システム問題を解決する能力を育成する。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
This course handles the computational approaches to solve complex system problems. It also enhances the students' skill to utilize these approaches and solve complex system problems.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
複雑系計算論セミナーII-fに続き,システム論の基礎から生物や自然現象あるいは社会現象をモデル化と計算によって理解することをテーマにして,文献の調査と講読および発表と討論によって知識を獲得していくスキルと指導するスキルを身に着けることを目指す。特に,人工物の設計や生体システムの解明にかかわる数理モデルを複雑系システムとして捉え,それらの数理的モデリングや最適化に関する理論とアルゴリズムに関する課題を扱う。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
Following the Complex System Computing II-f, this course brings up the theme for the understanding of the basis of the systems and biological, natural and social phenomena by modeling and computational approaches and enhances the students' skill to obtain intermediate and leading knowledge by the survey and reading of academic materials and presentations and discussions. This course especially deals with theories and algorithms of mathematical modeling and optimization regarding design of artifacts and investigation of living systems as complex systems.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
担当教員がテーマを設定し,受講者がそのテーマに関連した文献を調査する。その結果に基づいて担当教員と受講者は協議して文献を選定する。受講者はその文献を精読し,プレゼンテーションの資料を作成する。セミナーの時間では,担当者が文献の内容について理解した結果をプレゼンテーションし,それに対して受講者全員と担当教員で文献や説明の妥当性および発展性に関して討論する。本セミナーの受講者は指導的役割を担う。

〔計画〕
1. 数理モデルの最適化に関するテーマの提案と趣旨説明
2. 受講者による発表と参加者全員による討論
3. 総括
In this class, teachers indicate topics, and students search preceding papers according to the topics. Based on the results, important papers are selected through discussion by the students and teachers. Students read the papers carefully and provide presentation documents. In time of seminar, students present the results of their studies on the papers, and discuss the validity of the papers and their explanations and developability of these topics. The registrants of this course play the leading role.

[Contents:]
1. Proposal and explanation of topics on mathematical modeling and optimization
2. Presentations by students and discussion by all participants
3. Summary
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
プレゼンテーション60%,討論への取り組み40%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。
The qualities of the presentations (60%) and the discussions (40%) are scored and 60 points out of 100 points is necessary to pass this course.
教科書・参考書
Textbook/Reference book
必要に応じて,テキスト,論文を含めた参考資料を紹介,配布する。
Materials including texts and academic papers are introduced and/or provided.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
文献調査,文献講読,およびプレゼンテーションの準備等の作業を求める。
Some works are necessary, which include bibliographic surveys, academic paper readings and preparation for students' own presentation.
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面授業の実施が困難な場合はオンライン授業とする。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
オンライン授業の場合、その方法については、各指導教員が個別に指示する。