授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 「教育行政」を外形的に定義すれば、国・地方公共団体の行政機関(文部科学省や教育委員会・首長など)が公教育に関する事務・事業を管理・執行する営為を意味する概念である。しかし、重要なことは、教育行政は、国民の学習権・教育を受ける権利の保障を基本に行われなければならず、この目的にふさわしく教育行政が組織され運営されなければならない。この講義では、教育行政という営為の目的と内容、教育と教育行政の関係、教育行政における諸機関の関係、そして教育と教育行政をめぐる社会的諸関係について学習する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Educational administration is a concept meaning the administrative agencies of the national and local governments manage and enforce the affairs and business related to public education. However, it is important that educational administration must be based on the security of the students' right to learn and to receive education, and educational administrations must be organized and managed for this purpose. In this lecture, you will learn about the purpose and content of the educational administration, the relation between education and educational administration, the relationship between various institutions in educational administration, and the social relations concerning education and educational administration. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 公教育制度の基本原理を知り、教育行政がそれらの実現にいかなる役割を果たすことが期待されているか、また現実の教育行政にはいかなる問題が指摘されているかを学習する。 公教育制度や教育行政について考察を深めるために必要な各種ツールや関連する各種情報の取得方法を知り、その活用方法を学習する。学習した知識・技能を活用して自己の考えをまとめ発表する。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | You will learn the basic principle of the public education system, what kind of role whitch the educational administration plays in their realization, and what problems are pointed out in real educational administration. Also you will learn how to acquire various tools necessary for deepening consideration about the public education system and educational administration and how to acquire various related information and how to use it. Finally you will be expected to summarize the ideas by utilizing learned knowledge and skills. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1 イントロダクション 2-3 教育行政学とは何か-教育行政と教育(学校)- 4-5 教育行政学研究の対象領域と研究方法 6-7 教育における直接責任性原理 8-9 学習権と教育の自由 10-11 学校づくりの概念・思想・戦略 12-13 学習権保障と教育行政の条件整備義務 14-15 現代日本の教育改革と教育行政学研究の課題
1 Introduction 2-3 What is the Educational Administration Study 4-5 The scope and method of Educational Administration Study 6-7 The principle of direct responsibility of Education 8-9 Learning rights and freedom of education 10-11 Concepts, ideas, and strategies for school development 12-13 Right to receive education and its obligation of educational administration to maintain conditions 14-15 Educational reform and challenges of Educational Administration Study in contemporary Japan |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 期末レポート 70% 中間レポート 30% 70% Final Report 30% Report |
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教科書・テキスト Textbook | | 講義用プリントを配布する。TACTより各自でダウンロードすること。 |
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参考書 Reference Book | | 石井拓児『学校づくりの概念・思想・戦略-教育における直接責任性原理の探究-』(春風社、2021年)。 勝野正章・窪田慎二・今野健一・中嶋哲彦・世取山洋介編『教育小六法』2022年版(学陽書房、2022年)。 その他の参考文献については講義プリントで示す。 |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 毎回の講義の中で各自の考察課題を示すので、授業時間外に取り組むこと。 |
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注意事項 Notice for Students | | 履修取り下げは、教育学部が定める取り下げルールにより処理する。 Course withdrawal shall be handled according to the related rules stipulated by Faculty of Education. |
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他学部生、他専攻生、他研究科生の受講の可否 Propriety of other undergraduate students, other major students, and other graduate students attendance | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 原則として対面で実施する。新型コロナの感染状況に応じて変更する場合がありうるが、その場合はTACTを通じて連絡する。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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