学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
教育学部
時間割コード
Registration Code
0250160
科目名 【日本語】
Course Title
パーソナリティ発達学講義Ⅰ(感情・人格心理学)
科目名 【英語】
Course Title
Lecture on Personality I (Psychology of Emotion and Personality)
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
EDUPS3441J
担当教員 【日本語】
Instructor
山形 伸二 ○
担当教員 【英語】
Instructor
YAMAGATA Shinji ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋 水曜日 2時限
Fall Wed 2
対象学年
Year
2年
2
コース・専攻等
Subject
コース専門科目(社会心理行動コース)
必修・選択
Required / Selected
選択必修Ⅱ


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
本科目は,パーソナリティをはじめとする様々な個人差についての心理学的知見を学ぶことを通じて,パーソナリティ心理学に関する体系的な知識と技能を習得し、「個人差」「個性」に関する科学的探究心を培うことを目的とする。授業においては,担当教員による講義のほか,必要に応じて学生同士のディスカッションや演習を行う。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
In this lecture, students will develop scientific inquisitiveness about individuality by learning psychological literature on personality and various individual differences. Students are encouraged to actively engage in discussion and exercises.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
(1) 様々な心理学的個人差を科学的に記述するモデルや測定法について理解すること。
(2) 心理学的個人差がどのように生じ,変化するかについて理解すること。
(3) 心理学的個人差が行動や適応,健康に与える影響について理解すること。
(4) 心理学的個人差をめぐる言説や諸理論について、科学的観点から批判的に思考する力を身につけること。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
(1) To understand models and measurements that scientifically describe various psychological individual differences.
(2) To understand how psychological individual differences arise and change.
(3) To understand how psychological individual differences influence behavior, adjustment, and health.
(4) To develop ability to think critically from a scientific perspective about discourses and theories concerning psychological individual differences.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
教科書の各章の内容の解説を行い、発展的話題を紹介する。また、授業で扱った内容に関するディスカッション・演習を行う。

The contents of each chapter of the textbook will be explained and advanced topics will be introduced. In addition, discussions and exercises will be conducted on the contents covered in the class.

0. Introduction
1. Basic Concepts in Psychological Measurement
2. Personality Traits and the Inventories that Measure Them
3. Personality Structure: Classifying Traits
4. Developmental Change and Stability of Personality
5. Biological Bases of Personality
6. Genetic and Environmental Influences on Personality
7. The Evolutionary Function of Personality
8. Personality Disorders
9. Personality and Life Outcomes
10. Mental Ability
11. Vocational Interests
12. Religion and Politics
13. Sexuality
14. General Discussion
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
履修条件は要さない。
No subjects are prerequired.
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
学部生は,SONAシステムを用いた研究への3クレジット分の参加を単位取得要件とする。
〈成績評価の方法〉
平常課題点 60%(授業への貢献,小テスト,リアクションペーパー),期末レポート 40%
〈成績評価の基準〉
上記のうち 60%以上を満たす場合に単位を認定する。
<欠格条件>
初回含む5回以上の授業について,平常課題のいずれかでも提出がなかった場合,自動的に欠格(未受験)となり,以降の授業の履修の権利を失う。

To be qualified to receive a credit of this class, undergraduate students are required to participate in research using the SONA system for 3 participation credits.
# grading methods
weekly assignments 60% (contribution to class, quiz, reaction paper), final report 40%
# grading criteria
Students will receive credit for 60% or more of the above.
#conditions for disqualification
Failure to submit any of the regular assignments for five or more classes, including the first class, will automatically result in a failing grade (no exam), and the student will lose the right to enroll in subsequent classes.
教科書・テキスト
Textbook
M.C. Ashton (2022). Individual Differences and Personality (4th ed.). Academic Press/Elsevier
[学内から無料で全文ダウンロード可能(via Science Direct)]
[Free full-text download available from the campus (via Science Direct)]
参考書
Reference Book
J. Specht (ed). (2017). Personality Development Across the Lifespan.
[学内から無料で全文ダウンロード可能(Free full-text download available from the campus via Science Direct)]
B. J. Carducci & C. S. Nave (eds). (2020). The Wiley encyclopedia of personality and individual differences: Models and theories.
[学内から無料で全文ダウンロード可能 (Free full-text download available from the campus): https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781118970843]
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
<授業前>
該当するテキストの章を読み,小テストへの回答とディスカッションの準備を行う。
<授業後>
授業とディスカッションを踏まえたリアクションをTACTに投稿する。

#Before class
Read the relevant chapter of the textbook, answer the quiz, and prepare for discussion.
#After class
Post your reactions to TACT based on the class and discussion.
注意事項
Notice for Students
この講義は,学部・大学院共同開講である。

履修者には、入門的な英語の教科書を読み進められる最低限の英語力が求められる。
また,概論レベルの心理学と基礎的な統計学の知識を有することが望ましい。
授業は原則として日本語で行う。
日本語を母語としない者で,講義を理解しディスカッションに参加できる適切な日本語力を備えている場合は履修を許可する。

This course is offered jointly by the undergraduate and graduate school.

Students are expected to have a minimum level of English proficiency to be able to read an introductory English textbook.
It is also desirable for students to have a basic knowledge of psychology and basic statistics at an introductory level.
As a rule, classes will be conducted in Japanese.
Non-native speakers of Japanese who have the appropriate Japanese language skills to understand lectures and participate in discussion are permitted to enroll.
他学部生、他専攻生、他研究科生の受講の可否
Propriety of other undergraduate students, other major students, and other graduate students attendance
学部2年生以上可
Undergraduate students who are sophomore and above are acceptable.
授業開講形態等
Lecture format, etc.
原則,対面で行うが,新型コロナウイルスの感染状況によっては,対面・遠隔(オンデマンド講義配信+同時双方向型によるディスカッション)のハイブリッドまたは遠隔で行う。
遠隔講義は,Zoomにより行う。

In principle, lectures will be given in person, but depending on the situation concerning COVID-19, lectures may be given in a hybrid (face-to-face and remote; on-demand lecture delivery + simultaneous interactive discussion) or remotely. Remote lectures will be delivered by Zoom.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
・教員への質問は,TACT 機能「メッセ ージ」により⾏うこと。
・授業に関する受講学⽣間の意⾒交換は,TACT 機能「メッセージ」または「フォーラム」により⾏うこと。

Questions to the instructor should be asked via the TACT function "Messages".
Students may exchange opinions about the course via the TACT function "Messages" or "Forum".