授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 無機化学において重要な学問分野の1つである配位化学の基礎を修得する.ここでは,特に遷移金属元素が形成する様々な配位化合物(無機錯体)について,命名法,構造,物性および反応性など化学的な性質,さらには結晶場理論,配位子場理論にまで理解を深めることを目的としている.本授業では理解を深めるために適宜演習の時間を設ける. |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The students study fundamentals of coordination chemistry, which is one of the important disciplines in inorganic chemistry. The aim of this class is to understand such as naming methods, structure, properties and reactivity of various coordination compounds (inorganic complexes) containing transition metal elements, furthermore to crystal field theory (ligand field theory). In this class, exercises will be conducted as necessary to deepen understanding. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 本講義の習得により、以下のことができるようになることを目標とする。
1.錯体名から構造が推定できる
2.錯体の構造と電子スペクトルを関連付けて理解することができる
3.錯体の物性と反応の基本概念を理解することができる |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | At the end of the course, participants are expected to explain followings:
1. how to estimate complex structures from their names
2. relationship between the complex structures and the corresponding electronic spectra
3. reaction and properties of complex |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Inorganic Chemistry 1 with Exercises |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 1.分子の対称性・群論
2.配位化合物の配位子と命名法
3.配位化合物の構造と立体配置
4.配位化合物の異性化とキラリティー
5.結晶場理論
6.配位子場理論
7.配位化合物の電子スペクトル
8.遷移金属錯体の磁気的性質
9.配位化合物の反応
加えて演習とレポート(合わせて2~3回)およびまとめと評価(1回)を行う.
各授業開始までに,指定教科書の該当箇所に目を通しておくこと.また,教科書章末の演習問題も復習として取り組むことを推奨する. |
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授業の内容【英語】 Course Content | | 1. Molecular Symmetry, Group theory
2. Representative ligands and nomenclature of coordination compounds
3. Constitution and geometry of coordination compounds
4. Isomerism and chirality of coordination compounds
5. Crystal-field theory
6. Ligand-field theory
7. Electronic spectra of coordination compounds
8. Magnetic properties of transition metal complexes
9. Reaction of coordination compounds
+ Exercise and/or report (2-3 times) and examination (1 time)
Before each, the text book should be read. Doing exercises at the end of each chapter is recommended. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 筆記試験(期末試験),問題演習,レポート提出など学習態度で評価する.無機化学における配位化学の基礎全般についての習熟度が平均60%を満たしていることを必要とする.合否は100点満点として考えて60点以上が合格.
また,点数による評価は以下のように行う.
<2020年度以降入学者>
A+: 100-95点, A: 94-80点, B: 79-70点, C: 69-65点, C‒: 64-60点, F: 59点以下
<2019年度以降入学者>
S: 100-90点, A: 89-80点, B: 79-70点, C: 69-60点, F: 59点以下
期末試験を欠席した場合,成績は「欠席」とする. |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | The evaluation of learning results will be performed by the exam, exercises and report.
Credits will be awarded to those students who score 60 or more.
Grades are as follows:
A+: 100-95, A: 94-80, B: 79-70, C: 69-65, C-: 64-60, F: 59-0.
S: 100-90, A: 89-80, B: 79-70, C: 69-60, F: 59-0.
If you are absent from the final exam, your record will be "absent". |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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教科書【日本語】 Textbook | | シュライバー・アトキンス無機化学(上)(下)第6版, M. Weller, T. Overton, J. Rourke, F.
Armstrong 著, 田中 勝久, 高橋 雅英, 安部 武志, 平尾 一之, 北川 進 訳),東京化学同人 |
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教科書【英語】 Textbook | | Shriver and Atkins' Inorganic Chemistry, 8th edition, M. Weller, T. Overton, J. Rourke, F. Armstrong,
Oxford University Press |
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参考書【日本語】 Reference Book | | 基礎無機化学(コットン,ウィルキンソン,ガウス著),培風館
上記以外は必要に応じて,授業中に指示する. |
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参考書【英語】 Reference Book | | P. L. Gauss: Basic Inorganic Chemistry, F. A. Cotton, G. Wilkinson, Wiley
When necessary, other textbooks will be introduced. |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 各授業開始までに,指定教科書の該当箇所に目を通しておくこと.また,教科書章末の演習問題も復習として取り組むことを推奨する. |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Before each class, the text book should be read. Doing exercises at the end of each chapter is recommended. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | オンラインと対面のハイブリッド形式で行う予定であるが、状況に応じて変更する。
初回に説明を行うので必ず対面で参加すること。
オンラインの場合の使用ツール:ZOOMもしくはオンデマンド動画配信 |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | The lecture will be given as the hybrid-type (at online and/or lecture room), however, it may change according to the situation.
The first lecture contains the instruction and is given as face-to-face lecture. Thus, all participants must attend in the lecture room.
The tool for online lecture: Zoom or on-demand video streaming. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 教員への質問はNUCT機能「メッセージ」により行うか、次の対面授業参加の際に直接質問すること。
授業に関する受講学生間の意見交換は、NUCT機能「メッセージ」により行うか、次の対面授業参加の際に行うこと。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | Questions to the instructor should be sent through the NUCT function "Message" or in person at the next face-to-face class participation.
Exchange of opinions among students regarding the class should be carried out through the NUCT function "Message" or at the next face-to-face class participation. |
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