学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
工学部
時間割コード
Registration Code
0819107
科目区分【日本語】
Course Category
専門基礎科目
科目区分【英語】
Course Category
Basic Specialized Courses
科目名 【日本語】
Course Title
有機化学2
科目名 【英語】
Course Title
Organic Chemistry II
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
SHIN Jiyoung ○
担当教員 【英語】
Instructor
SHIN Jiyoung ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 水曜日 2時限
Spring Wed 2
授業形態
Course style
講義
Lecture
学科・専攻【日本語】
Department / Program
化学生命工学科/化学系プログラム
学科・専攻【英語】
Department / Program
Department of Chemistry and Biotechnology / Chemistry Program
必修・選択【日本語】
Required / Selected
必修
必修・選択【英語】
Required / Selected
Compulsory


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
このコースは、入門的な有機化学の理解を促進し、学生が基本的な有機化学を理解するための論理的なフレームワークを構築するのに役立つように開設されました。主な目的は、基本的な有機化学を理解するための論理的なフレームワークを取得することであり、具体的にはπ結合を持つ有機分子の化学反応性やの反応影響を学ぶ事です。 コース内容に基づき、含む不飽和有機分子や芳香族化合物で起こる有機反応をしっかりと理解し、その進行性問題を順次解決することを求めます。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
This course was designed to promote an understanding of introductory organic chemistry and to help students build a logical framework for understanding fundamental organic chemistry and chemical reactions of the organic molecules having π-bonds. Based on the knowledge from the course contents, students are expected to precisely identify each organic reaction sequence progressing with unsaturated organic molecules, including aromatic compounds, and solve the progressive problems sequentially.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN))
このコースの目的は、学生が基本的な有機化学の論理的なフレームワークを構築し、コース内容に基づき、その進行性問題の順次解決が可能になる事です。具体的にはπ結合を持つ有機分子の化学反応性や反応影響及び反応メカニズムに付いてしっかり学び、含む不飽和有機分子や芳香族化合物で起こる有機反応を理解し、その進行性問題を順次解決することを求めます。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
The primary purpose of this course is to acquire a logical framework for understanding fundamental organic chemistry, especially chemical reactions of the organic molecules having π-bonds. Based on the knowledge grasped from the course contents, students can identify each organic reaction sequence happening in unsaturated organic molecular systems, including aromatic compounds. Eventually, students can solve the progressive problems sequentially.
バックグラウンドとなる科目【日本語】
Prerequisite Subjects
基礎科学IとII、有機化学I
バックグラウンドとなる科目【英語】
Prerequisite Subjects
Fundamental Chemistry I and II, and Organic Chemistry I
授業の内容【日本語】
Course Content
クラス1。不飽和炭化水素の電子配置とそれらの反応傾向---飽和および不飽和脂肪族炭化水素と芳香族炭化水素の異なる反応性。
クラス2。有機分子の核磁気共鳴(NMR)分光法---多様な分光法のエネルギー源。ラーモア周波数と量子化エネルギー;スピンスピニングと印加磁場;ゼーマン効果と共鳴;遮蔽と非遮蔽;共鳴周波数の増加と減小;化学シフト、統合、およびピーク分割。 [N +1]ルール。
クラス3。アルケンの調製とアルケンの求電子付加のシーケンス---不飽和脂肪族化合物と求電子付加の位置エネルギー安定性。 E2の除去と脱水による準備;水素化;単純なアルケンおよび共役ジエンのハロゲン化(モノハロアルカン、ジハロアルカン、ハロヒドリン、およびアリルハライドに向けて)。
クラス4。アルケンの求電子付加---水和;カルベン添加;酸化;ラジカル付加;ヘック反応;重合。
クラス5。練習と解説。
クラス6。非局在化パイシステムの反応(ディールスアルダー反応および電子環状化)---効率的なジエンおよびジエノフィル;ディールス・アルダー反応における立体化学(Endo / Exo環状付加およびEndoルール);偶数および奇数の二重結合の熱的および光化学的環化。
クラス7。アルキンの調製とアルケンの求電子付加のシーケンス---水素化;ハロゲン化;水分補給。
クラス8。非局在化π系とベンゼンの反応性---拡張共役の安定性と非局在化π系(非芳香族/芳香族/反芳香族化合物)の電子配置。共鳴の投影。
クラス9。ベンゼンの反応---芳香族求電子置換(ハロゲン化、ニトロ化、スルホン化、フリーデルクラフツアルキル化、フリーデルクラフツアシル化、ウォルフキッシュナー、およびクレメンゼン還元)。
クラス10。練習と解説。
クラス11。置換ベンゼンの求電子置換---オルトとパラおよびびメタ配向性基と反応性
クラス12。ベンゼンの求電子置換(ベンゼン形成または置換基の誘導効果による)。
クラス13。多重置換ベンゼンの調製---アミンの保護/脱保護。還元/酸化。
クラス14。縮合芳香族化合物(ナフタレンとアントラセン)の求電子置換。
クラス15。練習と解説。
授業の内容【英語】
Course Content
Class 1. Electron Configuration of Unsaturated Hydrocarbons and Their Reaction Trends --- Difference of Reactivity between Saturated and Unsaturated Aliphatic Hydrocarbons and Aromatic Hydrocarbons.
Class 2. Nuclear Magnetic Resonance (NMR) Spectroscopy of Organic Molecules --- Level of Energy Source for Various Spectroscopy; Larmor Frequency and Quantized Energy; Spin Spinning and Applied Magnetic Field; Zeeman Effect and Resonances; Shielding and Deshielding; Downfield and Upfield; Chemical Shifts, Integration, and Peak Splitting; [N+1] rule.
Class 3. Preparations of Alkenes and Sequence of Electrophilic Additions of Alkenes --- Potential Energy Stability of Unsaturated Aliphatic Compounds and Electrophilic Additions; Preparations by E2 Elimination and Dehydration; Hydrogenation; Halogenations (toward Monohaloalkane, Dihaloalkane, Halohydrin, and Allylic halide) of Simple Alkenes and Conjugated Dienes.
Class 4. Electrophilic Additions of Alkenes --- Hydration; Carbene Addition; Oxidation; Radical Addition; Heck Coupling; Polymerization.
Class 5. Assessment of the Classes 1-4 with Practice Problems.
Class 6. Reactions of delocalized pai-systems (Diels-Alder Reactions and Electrocyclization) --- Efficient Dienes and Dienophiles; Stereochemistry in Diels-Alder Reactions (Endo/Exo cycloadditions and Endo Rule); Thermal and Photochemical Cyclization for Even- and Odd-Numbered Double Bonds.
Class 7. Preparations of Alkynes and Sequence of Electrophilic Additions of Alkenes --- Hydrogenation; Halogenation; Hydration.
Class 8. Delocalized π-Systems and Reactivity of Benzene --- Stability of Extended Conjugations and the Electron Configuration of Delocalized π-Systems (Nonaromatic/Aromatic/Antiaromatic Compounds); Projection of Resonances.
Class 9. The reaction of Benzene --- Electrophilic Aromatic Substitutions (Halogenation, Nitration, Sulfonation, Friedel-Crafts Alkylation, Friedel-Crafts Acylation, Wolff-Kishner and Clemmensen Reductions).
Class 10. Assessment of the Classes 6-9 with Practice Problems.
Class 11. Electrophilic Substitutions of Substituted Benzenes --- ortho & para-Directing and meta-Directing Groups and the Reactivities
Class 12. Nucleophilic Substitutions of Benzene (via Benzyne Formation or through Inductive Effects of Substituents).
Class 13. Preparations of Multiply Substituted Benzenes --- Protection/Deprotection of amine; Reduction/Oxidation.
Class 14. Electrophilic Substitutions of Fused Aromatic Compounds (Naphthalene and Anthracene).
Class 15. Assessment of the Overall Classes (1-14) with Practice Problems.
成績評価の方法と基準【日本語】
Course Evaluation Method and Criteria
試験[合計70%:中間試験2回(それぞれ20%)と期末試験1回(30%)]と宿題と出席(30%):2020年より前に入学した学生の場合:S(x≧90)、A(90>x≧80)、B(80>x≧70)、C(70>x≧60)、F(60>x)、2020年以降に入学した学生の場合:A +(≧95)、A(95>x≧x80)、B(80>x≧70)、C(70>x≧65)、C-(65>x≧60)、F(60>x)。
成績評価の方法と基準【英語】
Course Evaluation Method and Criteria
Examination [total 70%: two midterms (20% for each) and one final (30%)] and Assignment of Homework and Attendances(30%): S(x≧90), A(90>x≧80), B(80>x≧70), C(70>x≧60), and F(60>x) for the students who entered earlier than 2020; A+(≧95), A(95>x≧x80), B(80>x≧70), C(70>x≧65), C-(65>x≧60), and F(60>x) for the students who entered in 2020 or later than 2020.
履修条件・注意事項【日本語】
Course Prerequisites / Notes
コースを脱退するには、コース脱退リクエストフォームが必要です。学生がコースを脱退する場合は、コースのインストラクターに連絡する必要があります。病気/欠席レポートを提出せず、出席スコアが不足すると F 段位になります。これは特定の不確実な学生の頻繁な欠席から、他の出席者を保護するためのものです。
また、学生は関連する宿題の質問を解くことによってそれをレビューすることをお勧めします。 各課題提出は、次のクラスの開始までに期限が切れています。 課題の提出が遅れるか、提出しないと、マイナスポイントになります。
履修条件・注意事項【英語】
Course Prerequisites / Notes
Submission of the "Course Withdrawal Request Form is necessary to withdraw the course. The student needs to contact the course instructor when the student wants to withdraw from the course. No submission of sickness/absence reports and lack of attendance score will result in an 'F' grade: It is for the protection of other attendances in the corresponding course from the frequent absences of the specific/uncertain student(s).
Students are recommended to prepare each lecture by reading the corresponding chapter in the textbook. Also, Students are recommended to review it by solving the related homework questions. Each assignment is due by the start of the next class. Late or no submission of the assignment is the deduction point of the grade.
教科書【日本語】
Textbook
有機化学:構造と機能(第8版)ピーター・K・ヴォルハルト、ニール・ショア、(W・H・フリーマン・アンド・カンパニー)、ニューヨーク、2018年、第11章~16章、第22章
教科書【英語】
Textbook
Organic Chemistry: Structure and Function (Eighth Edition), Peter K. Vollhardt and Neil Schore, (W. H. Freeman and Company), New York, 2018, Chapters 11-16 and 22
参考書【日本語】
Reference Book
有機化学(第8版・グローバル版)、ポーラ・ユルカニス・ブルーイス(ピアソン社)、ISBN 10: 1-292-16034-9
参考書【英語】
Reference Book
Organic Chemistry (eighth edition, Global edition), Paula Yurkanis Bruice (Pearson), 2017 ISBN 10: 1-292-16034-9, Chapters 6-8, 14, and 18.
授業時間外学習の指示【日本語】
Self-directed Learning Outside Course Hours
学生は関連する宿題の質問を解くことによってそれをレビューすることをお勧めします。 各課題提出は、次のクラスの開始までに期限が切れています。 課題の提出が遅れるか、提出しないと、マイナスポイントになります。NUの一般的なガイドラインでは、1単位あたり週平均2~3時間の個人学習時間が必要であると考えられています。
授業時間外学習の指示【英語】
Self-directed Learning Outside Course Hours
Students are recommended to prepare each lecture by reading the corresponding chapters in the textbook and reviewing it by solving the related homework questions. Each assignment is due by the start of the next class. Late or no assignment submission is the deduction point of the grade. NU general guideline considers the necessity of the average of 2~3 hours of personal study time per week for each credit.
使用言語【英語】
Language used
使用言語【日本語】
Language used
授業開講形態等【日本語】
Lecture format, etc.
授業開講形態等【英語】
Lecture format, etc.
Face-to-face course(Only face-to-face classes)
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】
Additional measures for remote class (on-demand class)
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】
Additional measures for remote class (on-demand class)