授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 建築学及び環境土木工学の初学者を対象に建築物や土木構造物の設計監理・施工に欠かせない図情報の読解、表記、伝達などに関する基礎知識を習得することを目的とする。特に、この授業を通して、3次元空間にある図形を2次元平面に表現すること、逆に2次元平面上の図から3次元図形を把握する能力を身に付けることができるようになる。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course is intended for students of civil engineering and architecture to cultivate the ability of understanding, representing and telling spatial figure information.The course is divided into two parts.The first part is the representation of three-dimensional figures on two-dimensional surfaces by means of geometric projections.The second part is to draw three dimensional figures based on geometrical analyzing of two dimensional figures and understand information concerning the figures with basic talent of design.
Goals: Students will get some abilities. One is representation of three-dimensional figures on two-dimensional surfaces by means of geometric projections.The second part is to draw three dimensional figures based on geometrical analyzing of two dimensional figures and understand information concerning the figures with basic talent of design. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 建築学及び環境土木工学の初学者を対象に建築物や土木構造物の設計監理・施工に欠かせない図情報の読解、表記、伝達などに関する基礎知識を習得することを目的とする。特に、この授業を通して、3次元空間にある図形を2次元平面に表現すること、逆に2次元平面上の図から3次元図形を把握する能力を身に付けることができるようになる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | This course is intended for students of civil engineering and architecture to cultivate the ability of understanding, representing and telling spatial figure information.The course is divided into two parts.The first part is the representation of three-dimensional figures on two-dimensional surfaces by means of geometric projections.The second part is to draw three dimensional figures based on geometrical analyzing of two dimensional figures and understand information concerning the figures with basic talent of design.
Goals: Students will get some abilities. One is representation of three-dimensional figures on two-dimensional surfaces by means of geometric projections.The second part is to draw three dimensional figures based on geometrical analyzing of two dimensional figures and understand information concerning the figures with basic talent of design. |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Geometry knowledge acquired in high school. |
|
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 1.正投影法(6回) 2.多面体と断面(4回) 3.曲線と曲面(2回) 4.立体の相互関係(1回) 5.透視図(2回)。
NUCTを使って時間外での学習用に課題を出題するので、期日までに提出のこと。 |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | 1.Multi-view projection (6 times) 2.Polyhedron and section (4 times) 3.Curves and curved surfaces (2 times) 4.Intersection of plural figures (1 time) 5.Perspective projection (2 times). You will be asked an assignment in each class on NUCT, so please submit it by the due date. |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 成績評価は毎回の授業で出題する課題の合計点を40点満点に換算した点数と、中間試験(30点満点)、期末試験(30点満点)の合計点にて、点数応じて評価する。これらの合計点で60点以上を合格とする。
課題と試験では、では、次の能力を問う。1)3次元空間にある図形を2次元平面に投影する能力、2)2次元平面上の図から3次元図形を幾何学的に解析し、図情報の把握と表現能力。 |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Grades will be evaluated according to the score, which is the total score of the assignments given in each class converted to a maximum of 40 points, and the total score of the mid-term exam (maximum of 30 points) and the final exam (maximum of 30 points). A total of 60 points or more is considered as a pass.
Home work and tests asks the following abilities: 1) Ability to project a figure in a three-dimensional space onto a two-dimensional plane. 2) Ability to geometrically analyze a three-dimensional figure from a figure on a two-dimensional plane to grasp and express figure information. |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 授業に関係する資料をTACTのリソースサイトにアップするので、必ず事前にダウンロードして、見ておくこと。
紙媒体に作図する場合は、三角定規とコンパスが必要になるので、持参すること。
TACTにアップしてある電子ファイルを使った作図の場合はこの限りではない。
新型コロナウィルス感染対策の一環として、受講者を5班に分けて、対面授業とオンライン授業を組み合せておこなう。 |
|
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | Some materials will be upload at TACT site before each lecture.
If you draw on the paper materials, you should bring a triangle ruler and a compass for drawing in each class.
As part of measures against COVID-19 infection, students will be divided into 5 groups and face-to-face lessons and online lessons will be combined. |
|
|
教科書【日本語】 Textbook | | 小高司郎『現代図学』森北出版,ISBN 978-4-627-08030-0 |
|
|
教科書【英語】 Textbook | | KODAK Shiro, Gendai-zugaku (Japanese), Morikita-shuppan, ISBN978-4-627-08030-0 |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | 授業内容の理解を進めるため、授業にて補助資料を配布する。 |
|
|
参考書【英語】 Reference Book | | Some supplementary materials are distributed in class in order to promote understanding of the contents of the lesson. |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 授業の復習のため、毎回の授業に合わせて課題を出題する。 |
|
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | In order to review the lesson, I will give some homework on each lesson. |
|
|
使用言語【英語】 Language used | | |
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | 対面授業をおこなうがオンラインでの受講を希望する受講者がいる場合は、対応する。授業資料は事前にNUCTにアップするので、各自ダウンロードのこと。NUCT掲載資料の紙媒体での配布はしない。 |
|
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | We basically hold face-to-face classes. If there are students who wish to take classes online, we will support them. Class materials will be uploaded to TACT in advance, so please download them yourself. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|