授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 住宅およびパブリックスペース・ランドスープを課題として取り上げ、日常生活に密接に関係する空間のあり方、寸法、構造や光や風といった環境要素への対応といった計画・デザインについての知識と技術の修得する。前後半に分けて2課題に取り組む。両課題に共通して、課題内容に関連する建築・都市の問題点の把握分析、それを解決するための計画・デザインの専門知識・技術の修得(基礎力の涵養)と、着想・計画・デザイン能力、技術力および表現力(創造力・総合力)の涵養を目指す。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Through the learning of the basics on planning, design, structure and environment elements such as light and wind in a house, public space and landscape, this workshop aims to acquire the basic skills and presentation techniques for drawing and showing site plan, floor plan, elevation, section, perspective drawing as well as making a model. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 住宅およびパブリックスペース・ランドスープを課題として取り上げ、日常生活に密接に関係する空間のあり方、寸法、構造や光や風といった環境要素への対応といった計画・デザインについての知識と技術の修得する。前後半に分けて2課題に取り組む。両課題に共通して、課題内容に関連する建築・都市の問題点の把握分析、それを解決するための計画・デザインの専門知識・技術の修得(基礎力の涵養)と、着想・計画・デザイン能力、技術力および表現力(創造力・総合力)の涵養を目指す。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Through the learning of the basics on planning, design, structure and environment elements such as light and wind in a house, public space and landscape, this workshop aims to acquire the basic skills and presentation techniques for drawing and showing site plan, floor plan, elevation, section, perspective drawing as well as making a model. |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | |
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 15週を前半後半に分けて2課題に取り組む。両課題に共通して、課題内容に関連する建築・都市の問題点の把握分析、それを解決するための計画・デザインの専門知識・技術の習得(基礎力の涵養)と、着想・計画・デザイン能力、技術力および表現力(創造力・総合力)の涵養を目指す。加えて、敷地の周辺環境や地域に与える影響を考察する能力や、教員やTAとの意見交換を通じてコミュニケーション能力を養い、建築家が果たす責任を学ぶ。特に授業では、各自が制作した設計素案に対し、教員とTAが学生の説明を聞きながら、アドバイスをおこなう。また、課題制作に必要な文献調査や現地調査、図面・模型の制作は授業時間外におこない、その成果を課題制作に反映させるものである。
前半の課題:住宅設計
後半の課題:地域の把握とパブリックスペースの設計:パブリックスペースとランドスケープを題材として、周辺環境に適合した空間計画・デザインができるようになる。毎回授業後に宿題を課すので次回に提示すること。
具体的な演習の方法は、NUCTのお知らせなどで確認して下さい。 |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | 15 weeks are divided into the first half and the second half to work on two tasks. Common to both issues, grasp and analyze problems of architecture and cities related to the contents of the issues, acquire planning and design expertise and skills to solve them (cultivate basic skills), and develop ideas, plans, Aim to develop design, technical, and expressive skills (creativity and overall skills). In addition, students will learn the responsibilities of architects by cultivating the ability to consider the impact on the surrounding environment and the area of the site and the exchange of opinions with teachers and TAs. Especially in class, teachers and TAs give advice to students on the design drafts you have created, listening to the students' explanations. In addition, literature surveys, field surveys, and drawings / model productions required for the assignment production are conducted outside of class hours, and the results are reflected in the assignment production.
First part of the workshop : Designing a house.
Second part of the workshop : Researching a territory and Designing public space:Public space and landscape design.
The way of this excercise will be annouced on NUCT. |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | エスキスを受け、指定された期限内に予め指定された成果物を提出することを最低基準とする。評価は、設計条件の理解度、成果物の着想、計画・デザイン、表現における完成度、エスキスの内容、講評会(原則として受講者全員が発表)での発表内容および授業中の態度などを勘案し、担当教員が各自総合的に採点し、その平均値をもって成績とする。
100点満点で60点以上を合格とする。 |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | The minimum standard is to take part in every Esquisse and submit a pre-designated drawings and models within the designated time limit. The evaluation takes into account the degree of understanding of design conditions, the concept of your work, the degree of perfection in planning and design, the expression, the content of esquisses, the content of presentations at lecture meetings (in principle, all participants), and attitudes during class. The instructor gives a comprehensive score, and the average is used as the grade.
A score of 60 or more out of 100 is a passing score. |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 履修条件は要さない。授業は対面を基本とし、状況に応じて遠隔授業(同時双方型)の併用で行われる。詳細は、NUCTで通知する。遠隔授業(同時双方型)は、Zoomを用いて行われる。詳細は、NUCTで通知する。「学生から教員への質問の機会」は、各回の授業の機会か、NUCTのメッセージ機能から、教員を指定してメールによって質問を行うこと。「学生の意見交換の機会」の提供は、授業中に行われる。 |
|
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | Lecture will be the combination of face to face and remote class (interactive communication class) by Zoom. Details of remote class is announced at NUCT. |
|
|
教科書【日本語】 Textbook | | 第3版コンパクト建築設計資料集成:日本建築学会(丸善) |
|
|
教科書【英語】 Textbook | | AIJ,The data for architectural design,Maruzen |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | |
|
参考書【英語】 Reference Book | | Reference books are indicated in classes. |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
|
使用言語【英語】 Language used | | |
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|