授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 建築計画とは何かという問からはじめ,建築設計の各種課題について事例を示しながら,背景となる歴史や社会制度,建築構法,使われ方などを踏まえ,「用」の観点から建築の空間構成,機能などについて高度な専門知識を自ら獲得する力をつける.特に,医療福祉施設,オフィス,劇場・集会施設などを扱う.また,建築と社会とを結びつけている関連分野への理解を求める.
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Students should learn the background history, social systems, architectural methods, and how to use them for various issues in architectural design, and acquire expertise in the spatial composition and functions of architecture. In particular, acquire knowledge on medical and welfare facilities, offices, and theaters. In addition, understand related fields that link architecture and society. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 本講義の達成目標は、①建築は社会的な存在であることを理解し,②具体的な事例の考察を通して,様々な営みと建築空間のかかわりを理解し,③様々な合意形成の中で必要となる「建築プログラムを理解する目」や「建築プログラムを考える力」を習得することであり、さらに④建築計画に関する倫理の意識を涵養することである. |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The objectives of this lecture are (1) to understand that architecture is a social entity, (2) to understand the relationship between various activities and architectural space through consideration of specific cases, and (3) to acquire the "eye for understanding architectural program" and "the ability for thinking about the architectural program", which are required in the consensus making in an architectural design, in addition, (4)to foster awareness of ethics in architectural planning. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Space Design Theory,Architectural Planning 2 |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 1. 建築計画と設計プロセス
2. オフィス1:基準階の平面・断面計画
3. オフィス2:近代建築の成立とオフィスビルの歴史
4. オフィス3:企業の経営戦略,新しいワークスタイル
5. 医療福祉施設1:病院という制度,近代施設の成立,施設の機能
6. 医療福祉施設2:病院計画と患者サービス,運営効率化,地域計画
7. 医療福祉施設3:福祉施設という制度,ケア環境,居住性,新展開
8. 劇場・ホール・集会施設1:劇場の構図と成り立ち、日本の劇場の近代化
9. 劇場・ホール・集会施設2:劇場の機能と空間構成
10. 劇場・ホール・集会施設3:地域施設,公民館
11. ファシリティマネジメント1:FMの概念、背景、目的
12. ファシリティマネジメント2:LCC,コンバージョン等
13. 公共施設とまちづくり1:自治体が抱える課題とFM
14. 公共施設とまちづくり2:公共施設再編と長期施設利用計画
15. 公共施設とまちづくり3:合意形成、住民参加、プログラミング
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授業の内容【英語】 Course Content | | 1. Architectural planning and design process
2. Office 1: plan and section plan of a standard floor
3. Office 2: Establishment of modern architecture and history of office buildings
4. Office 3: Corporate management strategy, new work style
5. Health and Welfare Facility 1: Hospital System, Establishment of Modern Facilities, Functions of Facilities
6. Health and Welfare Facility 2: Hospital Planning and Patient Services, Operational Efficiency, Regional Planning
7. Health and welfare facility 3: welfare facility system, care environment, habitability, new development
8. Theaters and Halls 1: Composition and Origin of Theaters, Modernization of Japanese Theaters
9. Theaters and Halls 2: Functions and Spatial Composition of Theaters
10. Theater, hall, assembly facility 3: community facilities, community center
11.Facility management 1: Concept, background, and purpose of FM
12. Facility management 2: LCC, conversion, etc.
13. Public facilities and urban development 1: Issues faced by local governments and FM
14. Public facilities and urban development 2: Public facility reorganization and long-term facility use planning
15. Public facilities and urban development 3: Consensus building, public participation, programming |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 3回のレポート(40%)と期末試験の成績(60%)によって評価する。
100点満点で60点以上を合格とする.95点以上をA+、80点から89点をA、80点以上94点までをA、70点以上79点までをB、65点以上69点までをC、60点以上64点までをC-、、59点未満をFとする。 |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Paper(40%) and final exam (60%).
Grade Assessment is given as follows. A+ to 100-95 points, A to 94-80 points, B to 79-70 points, C to 69-65 points, C- to 64-60 points, and F to 59 points. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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教科書【日本語】 Textbook | | 「コンパクト建築設計資料集成」日本建築学会編,丸善
必要な資料やプリントを授業ごとに配布する |
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教科書【英語】 Textbook | | AIJ,The data for architectural design,Maureen.
Will be distributed handouts in the class |
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参考書【日本語】 Reference Book | | |
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参考書【英語】 Reference Book | | Will be introduced in the class |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 数回のレポートを課すので、指定した文献等を読むとともに、関連施設を視察するなどしてレポートに取り組むこと。 |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Be required to write several reports, so they are expected to work on their reports by reading the designated books and visiting related facilities. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | Classes are conducted face-to-face. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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