授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本授業では業務用施設などの単体・複合建築について設計課題を設定し,建築設備設計に関わる演習を行う.これにより技術者としての責任を理解するとともに,質的向上を目指して多面的に検討し,その当否を判断するために必要とされる高度な専門知識と実務的な設計能力を身につけることを目的とする.また,演習時のエスキスによってコミュニケーション能力,講評会によってプレゼンテーション能力も養う. |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course includes practice of building service planning and design for commercial buildings and so on. Through the practice, each student is expected to learn the practical planning knowledge of building service, to understand social responsibility for the energy conservation as an engineer and to foster communication and presentation ability. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 熱負荷計算ソフトを用いた空調熱負荷計算,空調システムおよび搬送システムの設計,熱源機の選定,設備設計図の作成ができるようになることを目標とする. |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students will be able to calculate air conditioning heat load using heat load calculation software, design air conditioning systems and conveying systems, select heat source equipment, and draw building equipment. |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 空間設計工学及び演習第1・第2,建築設計及び演習第1・第2,物理環境工学,環境システム工学,人間環境工学,設備工学,環境システム設計及び演習 |
|
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Space Design Workshop 1&2, Architectural Design Workshop 1&2, Engineering on Physical Environment, Engineering on Human Environment, Environmental System Engineering, Building Services Engineering, Environmental System Engineering with Exercises |
|
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 建築設計製図に関する授業の一環として,建築図,建築設備図および計算書の作成を課す.
1.建築図を作成する.
2.種々の空調負荷低減方法を理解し,広く用いられている熱負荷計算ソフトを用いて詳細な空調熱負荷計算を行い,計算書をまとめる.
3.空調熱負荷計算の結果に基づき空調機および熱源機の必要能力を求め,機器選定を行う.
4.各種空調方式の特性を理解し,対象空間に適した空調システムおよび搬送システムの設計を行う.
5.設備設計図を作成する. |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | 1) To draw a building plan of an office building
2) To understand the method of decreasing air-conditioning loads and calculate thermal loads using a general simulation program
3) To decide the capacities of HVAC, chiller and boiler based on calculated thermal loads and select the kinds of them
4) To understand the characteristic of each air-conditioning method and design its system of the target space
5) To draw the plan of air-conditioning system and make a presentation. |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 提出図面および各種計算・設計書および取組状況により総合的に判断する.
各課題について基本事項や設計手順を理解し,設計できていることを合格の基準とし,100点満点で60点以上を合格とする.講評会の欠席者はWとする. |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Submission drawings and calculation sheets, Exercise activities and presentation skills
To pass the course, students understand the basics and design procedures for each issue, and must design building equipment. A passing grade is a score of 60 or higher. |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 3年次の環境システム設計及び演習を履修していることが望ましい. |
|
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | Course that is desirable to take: Environmental System Engineering with Exercises |
|
|
教科書【日本語】 Textbook | | |
|
教科書【英語】 Textbook | | Handouts are to be distributed at the time of guidance. |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | 新建築学大系27巻 設備計画(彰国社),空気調和設備の実務の知識(オーム社),給排水・衛生設備の実務の知識(オーム社),空気調和・衛生工学便覧(空気調和・衛生工学会) |
|
|
参考書【英語】 Reference Book | | Handbook for Heating, Air-Conditioning and Sanitary Engineering (The Society of Heating, Air-Conditioning and Sanitary Engineers of Japan) |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 各段階で授業終了時に与えられる課題について,設計図面等を作成すること. |
|
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Design drawings, etc. must be prepared for the assignments given at the end of each phase of the class. |
|
|
使用言語【英語】 Language used | | |
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | 対面授業を基本とする.
遠隔(同時双方向型)を併用する場合は,Microsoft Teamsを用いて行う. |
|
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | Basically, face-to-face classes are conducted.
If distance classes (interactive communication class) are combined, they are taught using Microsoft Teams. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | On-demand classes will not be held. |
|
|