授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 各種ライフライン構造物の設計,維持管理に当たって,どのようなことが考えられ,どのように行われているかを学ぶ.各種ライフラインの管理者を代表する,第一級のエンジニアからの経験を踏まえた内容を聞き,単なる知識だけでない応用力,総合力を養う.
この講義を習得することにより、以下のことができるようになることを目標とする.
1.インフラの構造計画の基本的考え方が説明できる.
2.インフラの設計と維持管理に至る流れが説明出来る.
3.ライフライン構造の機能維持の重要性が説明できる.
4.インフラの建設,維持管理における技術者の役割とその重要性が説明できる. |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The objective is to learn about basic concept and practical process of several lifeline structures in design and maintenance.
By listening to the contents based on the experience of engineers representing various lifeline administration, and students cultivate applied skills and comprehensive skills that are not merely knowledge.
After completing this class, students will be able to:
1. Explain the basic concept of infrastructure structural planning.
2. Explain the process from infrastructure design to maintenance.
3. Explain the importance of maintaining the function of the lifeline structure.
4. Explain the role and importance of engineers in the construction and maintenance of infrastructure. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 各種ライフライン構造物の設計,維持管理に当たって,どのようなことが考えられ,どのように行われているかを学ぶ.各種ライフラインの管理者を代表する,第一級のエンジニアからの経験を踏まえた内容を聞き,単なる知識だけでない応用力,総合力を養う.
この講義を習得することにより、以下のことができるようになることを目標とする.
1.インフラの構造計画の基本的考え方が説明できる.
2.インフラの設計と維持管理に至る流れが説明出来る.
3.ライフライン構造の機能維持の重要性が説明できる.
4.インフラの建設,維持管理における技術者の役割とその重要性が説明できる. |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The objective is to learn about basic concept and practical process of several lifeline structures in design and maintenance.
By listening to the contents based on the experience of engineers representing various lifeline administration, and students cultivate applied skills and comprehensive skills that are not merely knowledge.
After completing this class, students will be able to:
1. Explain the basic concept of infrastructure structural planning.
2. Explain the process from infrastructure design to maintenance.
3. Explain the importance of maintaining the function of the lifeline structure.
4. Explain the role and importance of engineers in the construction and maintenance of infrastructure. |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 構造物と技術の発展,人間活動と環境をはじめとするコースの科目全般 |
|
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | |
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 1.インフラの構造計画(シビルデザイン,ストラクチュラルデザイン,ディテールデザイン),技術者倫理
2.都市間高速道路構造物の設計・施工・維持管理,技術者倫理
3.都市内高速道路の役割と管理,技術者倫理
4.電力施設の役割と施設の設計,技術者倫理
5.通信施設の役割と維持管理,技術者倫理
6.現場見学会 |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | 1. Design concept of infrastructure, Engineering ethics
2. Design, construction and maintenance of structures of inter city expressway, Engineering ethics
3. Role and management of inside city expressway, Engineering ethics
4. Role of power plant and design of structures, Engineering ethics
5. Role of communication facility and maintenance of structure, Engineering ethics
6. Construction site seeing |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | (評価の方法)各施設の講義に関連するレポート課題を課し, レポート内容を採点し,その合計点により 評価する.60%以上を合格とする.無断欠席が1/3以上の場合は評価の対象としない.
(評価の基準)課題の内容を理解し,インフラの設計と維持管理,機能維持の重要性,技術者の役割などについて,自分の考えに基づき説明することを合格の基準とする. |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | (Assessment method) Each instructor individually assigns a report task related to the lecture, scores the report contents, and comprehensively evaluates the total score.
(Assessment criteria) Acceptance criteria are to be able to understand the process from infrastructure design to maintenance, importance of maintaining the function of the lifeline structure, role and importance of engineers in the construction and maintenance of infrastructure. |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | ・No course requirements are required. |
|
|
教科書【日本語】 Textbook | | |
|
教科書【英語】 Textbook | | There are no textbooks, but materials are distributed in each lecture. |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | |
|
参考書【英語】 Reference Book | | Reference books will be recommended at the right time |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 授業前には,関連する施設の内容を調べるとともに、事前課題がある場合は期日までに提出すること.講義終了後は,与えられた課題を行い,期日までに提出すること. |
|
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Before class, please examine the related structures and the previous assignments must be completed and submitted by the deadline. After class, the assignments must be completed and submitted by the deadline. |
|
|
使用言語【英語】 Language used | | |
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | ・授業は対面で行うことを基本とします. 講義方法の変更はTACT経由で連絡する. |
|
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | ・Lecture is held by face-to-face class. The information will be send through TACT. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|