授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 様々な経済現象・経済問題を題材に、その背景・仕組み・影響を検討しつつ、経済に関する知識を学ぶ。
同時に、経済問題を理解・説明・解決すべく経済学者たちが構築した、経済学的な思考方法を学ぶ。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | I learn knowledge about the economy while examining the background, structure, influence about various economic phenomena, pocketbook issues.
I learn the economic thought method that economists built that understanding, explanation solves a pocketbook issue at the same time. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 本講座では、受講者が、次のことができるようになることを目標とする。
1. 社会人・産業人として、必要かつ有用な経済知識を習得し、活用できるようになる。
2. 経済現象・経済問題の仕組みやメカニズムを理解し、体系的に考えられるようになる。
3. 経済学的な思考の仕方(ものの見方・考え方)について理解・習得し、活用できるようになる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | In this lecture, a student attending a lecture aims for coming to be able to do the next thing.
1. As a member of society, an industrial person, I learn necessary and useful economic knowledge and come to be able to inflect.
2. I understand structure and the mechanism of the economic phenomenon, pocketbook issue and come to be thought systematically.
3. I understand the way of economic thought (view, way of thinking) and learn it and become able to inflect. |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Because it is not a specialized subject, I do not appoint it in particular. |
|
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 1. 経済循環の構造・・・ギブ・アンド・テイク
2. 景気の変動・・・好況と不況
3. 外国為替レート・・・円高と円安
4. 政府の役割・・・歳入と歳出
5. 日銀の役割・・・物価の安定と信用秩序の維持
6. 人口の問題・・・過剰人口と過少人口
7. 経済学の歴史・・・スミスとケインズ
8. 自由市場経済・・・その光と影
9. 第二次世界大戦後の日本経済・・・インフレとデフレ |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | 1. Economic circulatory structure ... give-and-take
2. Business fluctuation ... prosperous conditions and recession of the economy
3. Foreign exchange rate ... strong yen and weak yen
4. Role of the government ... annual revenue and annual expenditure
5. Role of the Bank of Japan ... price stability and maintenance of the credit order
6. Population problem... overflow of population and too few population
7. History of economic thought ... Smith and Keynes
8. Free-market economy ... light and shadow
9. Japanese economy after World War II ... inflation and deflation |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 経済に関する基本的な概念を正しく理解し、経済問題の仕組みを把握し、経済学的な思考方法を身に付けていることを、合格の基準とする。毎回の講義時に課する小レポート(20%)、ならびに期末の定期試験(80%)により目標達成度を評価し、100点満点で60点以上を合格とする。 2020年度以降入学者: 点数に応じてA+, A, B, C, C-, F の評定を与える。定期試験の欠席者は「W」とする。 2019年度以前入学者: 点数に応じてS, A, B, C, F の評定を与える。定期試験の欠席者は「欠席」とする。 |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Understand a basic concept about the economy definitely, and keep the structure of the pocketbook issue under control, and, in wearing an economic thought method, pass; is based. I evaluate an accomplishment degree by a small report (20%) to assign at the time of a lecture of every time and the regular examination (80%) of the term end and do higher than 60 points with a pass at one hundred perfect score. For students who enrolled after AY2020: A+, A, B, C, C-, F ratings are given according to the score. The result for the absentee of the regular examination is handled as "withdrawal". For students who enrolled before AY2019: S, A, B, C, F ratings are given according to the score. The result for the absentee of the regular examination is handled as "absence". |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | There are no prerequisites. |
|
|
教科書【日本語】 Textbook | | 中矢俊博・上口晃(2017)『入門書を読む前の経済学入門』第四版(同文舘) ISBN 978-4-495-43624-7
また、これに併せて、毎回の講義時に、レジュメおよび参考資料を配布する。NUCT上にも掲載する。 |
|
|
教科書【英語】 Textbook | | Nakaya"Nyumonsho wo yomumae no Keizaigaku nyumon",Doubunkan ISBN 978-4-495-43624-7 In addition, I distribute lecture materials in class during each lecture. I also distribute it on NUCT. |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | P. A.サムエルソン,W. D.ノードハウス『経済学』(岩波書店)
宮沢健一(編)『産業連関分析入門』〈新版〉(日経文庫,日本経済新聞社)
尾崎巖『日本の産業構造』(慶應義塾大学出版会)
R. A.フェルドマン『フェルドマン博士の日本経済最新講義』(文藝春秋)
『フェルドマン教授の未来型日本経済最新講義』(文藝春秋) など、
毎回の講義時に紹介する。 |
|
|
参考書【英語】 Reference Book | | I introduce references and materials for additional reading in class during each lecture, including, P. A.Samuelson, W. D.Nordhaus "economics" (Iwanami Shoten) Kennichi Miyazawa (ed.) "introduction to industrial linkage analysis" (Nikkei library, Nihon Keizai Shimbun, Inc.) Iwao Ozaki "industrial structure of Japan" (Keio University publication society) R. A.Feldman "economic latest lecture of the Dr. Feldman in Japan" (Bungeishunju Ltd.). |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 毎回の講義時に、次回に向けて、教科書の事前に読むべき範囲を指定するので、読んでおくこと。
講義時に示された課題について、小レポートを作成し、次回に提出すること。 また、配布した資料について、復習する部分および方法を示すので、復習して理解を深めておくこと。 |
|
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Reading as I appoint the range that should read a textbook beforehand at the time of a lecture of every time for the next time.
Report will be assigned in each class. Submit the peports at the beginning of the next time. In addition, reviewing it as I show a part to review and a method about the document which I distributed, and deepening understanding. |
|
|
使用言語【英語】 Language used | | |
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | The classes will be conducted face-to-face. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|