授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 全ての学生は、大学の講義だけでなく自由度の高い大学生活を通じて社会人への準備を進めることになりますが、これは自覚的主体的に取り組むべき課題です。そのために必要な、社会人(技術者などの他人や社会の問題状況を解決する職業者や研究者)の生活、責任、求められる能力、倫理について、学生生活の初めにイメージをつかむことが、授業の目的です |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | All students will push forward the preparations to a member of society through a college life having high flexibility as well as the lecture of the university, but this is the conscious problem that it is independent and should work on. Therefore, about life, the responsibility of the necessary member of society (a person of occupation and researcher solving another person such as engineers and social problem situation), found ability, ethic, it is the purpose of the class that gets an image at the beginning of student life. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 技術者はこれまでも多くの問題を解決し社会を発展させてきましたが、多くの失敗、事故や倫理的な不祥事も起こしてきました。そうした失敗事例を数多く参照しながら、少し未来への視点も持ちつつ、社会人・技術者として倫理的に行動する基本的な力を理解します。また、技術者・社会人に必要な、その場で考え解決する習慣を身につけます。(講師は、実務経験のある技術士(国家資格)で、技術者倫理の研究と実務に携わっています。) |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Engineers have solved many problems and developed society, but they have also caused many failures, accidents and ethical scandals. By referring to many such failure cases and having a little perspective on the future, we will understand the basic ability to act ethically as a member of society and an engineer. In addition, you will acquire the habit of thinking and solving on the spot, which is necessary for engineers and working people. (The lecturer is a professional engineer (professional engineer is a national qualification) who has practical experience and is involved in the research and practice of engineer ethics.) |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | |
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 教科書に沿って次の内容を予定している。教科書の章を一部入れ替えるので注意のこと。 第1回 第1章社会人になること 第2回 第3章専門業務従事者の責任と能力 第3回 第2章実践に役立てる学び 第4回 第7章安全の倫理1(基礎) 第5回 第8章安全の倫理2(発展) 第6回 第9章技術知の戦略 第7回 第4章良心と倫理 第8回 第5章倫理の基本 第9回 第6章法を守ることと倫理 第10回 第10章チームワークと尊厳 第11回 第11章組織分業と専門家の役割 第12回 第12章組織における説得 第13回 第13章人工の世界と専門業務 第14回 第14章情報の価値、高度情報化社会 第15回 第15章信託される者の倫理 |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | The following contents are planned according to the textbook. Please note that some textbook chapters will be replaced. 1st. Chapter 1 Becoming a member of society 2nd. Chapter 3 Responsibilities and Capabilities of Professional Workers 3rd. Chapter 2 Learning useful in practice 4th. Chapter 7 Safety Ethics 1 (Basic) 5th. Chapter 8 Safety Ethics 2 (Development) 6th. Chapter 9 Strategies for Technical Knowledge 7th. Chapter 4 Conscience and Ethics 8th. Chapter 5 Basics of Ethics 9th. Chapter 6 Compliance with Laws and Ethics 10th. Chapter 10 Teamwork and Dignity 11th Chapter 11 Organizational Division of Labor and the Role of Experts 12th Chapter 12 Persuasion in Organizations 13th Chapter 13 Artificial world and specialized work 14th Chapter 14 Value of Information, Advanced Information Society 15th. Chapter 15 Ethics of Trustee |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 毎回小レポートの提出を求める。 小レポートは各10点、計150点とし、2/3倍して、合計100点とする。そして60点以上を合格、60点未満を不合格と評価する。 |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Submission of a short report is required each time. Each small report is 10 points, totaling 150 points, multiplied by 2/3 for a total of 100 points. A score of 60 or higher is considered pass, and a score of less than 60 is considered unacceptable. |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | There are no prerequisites. |
|
|
教科書【日本語】 Textbook | | 比屋根均著『大学の学びガイド 社会人・技術者倫理入門』(理工図書)ISBN978-4-8446-0880-6 |
|
|
教科書【英語】 Textbook | | Hiyane Hitoshi, "University Study Guide: An Introduction to Ethics for Working People and Engineers" (Rikotosho) ISBN978-4-8446-0880-6 |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | 黒田光太郎、戸田山和久、伊勢田哲治編『誇り高い技術者になろう[第2版]-工学倫理ノススメ』(名古屋大学出版会),札野順著『技術者倫理』(放送大学教材),直江清隆、盛永審一郎編『理系のための科学技術者倫理-JABEE基準対応』(丸善) |
|
|
参考書【英語】 Reference Book | | Kotaro Kuroda, Kazuhisa Todayama, Tetsuji Iseda, eds. Let's be a Proud Engineer [2nd edition] - Encouragement of Engineering Ethics" (Nagoya University Press), Jun Fudano, "Engineer Ethics" (The Open University of Japan Teaching Materials), Naoe Kiyotaka, Shinichiro Morinaga, eds. "Ethics of Scientists and Engineers for Science: Compliance with JABEE Standards" (Maruzen) |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 教科書の各章の直前の章の最後に記載されている予習課題を事前に考えてくること。授業後は内容や課題について他の受講生と意見交換したり議論したりすること。 |
|
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Consider in advance the homework assignments listed at the end of the chapter before each chapter in the textbook. After class, exchange opinions and discuss the content and assignments with other students. |
|
|
使用言語【英語】 Language used | | |
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | 授業はNUCTを通じて遠隔(オンデマンド)で行う。 |
|
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | Classes are conducted remotely (on demand) through NUCT. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|