学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
情報学部
時間割コード
Registration Code
1002205
科目区分
Course Category
専門科目(人間・社会情報)
関連専門科目(自然,CS)
科目名 【日本語】
Course Title
心理・認知科学特殊講義A2
科目名 【英語】
Course Title
Special Lecture on Cognitive and Psychological Sciences A2
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
SIS-12-3050-J
担当教員 【日本語】
Instructor
田邊 宏樹 ○
担当教員 【英語】
Instructor
TANABE Hiroki ○
単位数
Credits
1
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春2期 月曜日 4時限
Spring2 Mon 4
対象学年
Year
3年
3
授業形態
Course style
講義
Lecture
開講系(学部)・開講専攻(大学院)
Subject
人社・心理・認知科学
必修・選択
Required / Selected
選択


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
心理・認知科学と隣接諸領域との活発なインタラクションがみられる先端的な話題について講義をおこなう。特にこの授業では,ヒトのさまざまな認知の神経メカニズムについて学ぶ。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The purpose of this course is to introduce students to cognitive neuroscience. The students learn neural basis of various cognitive process, employing the non-invasive measurements of the brain function.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
この授業では,非侵襲脳機能計測に基づくヒトの高次認知機能の神経機構について学ぶ。これらを通して,脳との関係からこころの実体を理解し,より深く人間とは何かについて考えられる知識を身につけることが,本授業の目標である。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
The goal of this course is to acquire basic knowledge of the cognitive neuroscience, especially neural mechanisms of various cognitive process. The students will think deeply what humans are, based on basic knowledge of the cognitive neuroscience and modern experimental psychology.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
「心理・認知科学特殊講義A1」と合わせて,さまざまな人間の認知活動に関わる心的過程と,それを支える脳の活動を取り上げ,脳と心の関係について議論する。この授業では,特に脳機能イメージングの知見をもとに,ヒトのさまざまな認知の神経メカニズムについて学ぶ。

〔取り扱う内容〕
1. 安静時脳活動と課題関連脳活動
2. 視知覚の神経機構
3. 音・音声・言語の神経機構
4. 記憶とその神経機構
5. 霊長類の進化と社会脳仮説・ヒトの社会認知発達
6. ヒト脳の発達・可塑性・老化
7. ブレイン-マシン インターフェイス
8. 認知神経科学の広がりと新展開

なお,この授業は日本語でおこなう。
Special Lecture on Cognitive and Psychological Sciences A1 and A2 will provide a general introduction to the field of cognitive neuroscience. The students will learn how the minds works, examining basic cognitive processes from a neuroscientific perspective. A2 course will especially focus on basic neural mechanisms of various cognitive process described below.

[Contents]
1. Two types of brain activity: Resting state activity and event-related activity
2. Neural mechanisms of perception
3. Neural mechanisms of audition, vocal, and language
4. Neural mechanisms of memory
5. Evolution of primates and social brain hypothesis, neural mechanisms of human social cognition
6. Development, plasticity, and aging of the human brain
7. Brain-Machine Interface
8. Neural mechanisms of various other cognitive process

Note: This course will be taught in Japanese.
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
この授業は「心理・認知科学特殊講義A1」と連結しており,両方を受講することが必須である。
This course is coupled with “Special Lecture on Cognitive and Psychological Sciences A1”, so that students are required to take both courses successively.
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
授業への参加態度(15%),小テストの合計点(35%),期末テスト(50%)の合計100点満点で,60点以上を合格とする。
なお,この授業では履修取り下げ制度を採用せず,期末テストを受験しなかったものを「欠席またはW」とし,期末テストを受験したにも関わらず合計得点が60点に満たなかったものを「F(不可)」とする。
The grading policy of this course is shown as follows: Class attendance and attitude in the class (15%), total score of quizzes (35%), final exam (50%). To pass, the students must earn at least 60 points out of 100.
In this course, “the course withdrawal system” was not adopted, and those who do not take a final exam were designated as “absent or W”, and those whose total score is less than 60 points despite taking an exam were “F (failure)”.
教科書・参考書
Textbook/Reference book
教科書は特に指定しない。参考書などは授業中に適宜紹介するが,以下のものを挙げておく。
早川友恵・田邊宏樹「神経・生理心理学」講談社
嶋田総太郎「認知脳科学」コロナ社
松本絵里子(編著)「脳とこころの視点から探る心理学入門」培風館
泰羅雅登・中村克樹(監訳)「カールソン 神経科学テキスト第4版」丸善株式会社
藤井聡(監訳)「神経科学 脳の探求 改訂版」西村書店
鹿取廣人・杉本敏夫・鳥居修晃(編)「心理学 第5版」東京大学出版会
内田一成(監訳)「ヒルガードの心理学 第16版」金剛出版
Specific textbook is not determined. Reference books will be shown in the class, but some reference books are listed below.
Carlson “Physiology of Behavior 11th Edition”, Prentice Hall.
Bear, Connors, Paradiso "Neuroscience: Exploring the Brain, Enhanced 4th Edition", Jones & Bartlett Learning, LLC.
Loftus et al. “Atkinson & Hilgard’s Introduction to Psychology 16th Edition”, Cengage Learning EMEA.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
講義をより深く理解するため、予め授業前に配布される資料を見て概要を把握しておき、授業中に配付された資料や紹介された参考書・関連図書を積極的に読んで復習しておくこと。
授業後に課される小テストを受けること。
また脳部位の名前は自主的に学習し、講義中に分からないということがないようにしておくこと。
The students require to read and review the materials distributed during the class, reference books, related chart notes, actively.
The students have to take quiz after each class.
The students have to learn name of the brain regions by oneself before the class.
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面で実施する。ただし今後の状況によって変更の可能性がある。詳細はNUCTで周知する。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)