学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
医学部(保)
時間割コード
Registration Code
1744151
科目名 【日本語】
Course Title
発達障害・地域治療学Ⅰ
科目名 【英語】
Course Title
Community- based Occupational Therapy for Developmental Disabilities I
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
五十嵐 剛 ○
担当教員 【英語】
Instructor
IGARASHI Go ○
単位数
Credits
1
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋1期 木曜日 1時限
Fall1 Thu 1
必修・選択
Required / Selected
必修


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
発達障害・地域治療学ⅠとⅡでは、身体障害、発達障害、知的障害他がある乳幼児から成人を対象として、評価から治療、支援までを系統的に学ぶ。本科目では障害別の「評価」に焦点化して基本的な評価手技を学ぶとともに、地域社会で家族と対象児を捉えて、生活モデルにも焦点化した評価と治療と支援の根拠を学ぶ。本科目の対象とする発達障害とは、人生の初期の段階で受けた障害が個人の一生涯にわたって様々な能力に重篤な影響を及ぼす場合をいう。
本授業の目的は、発達障害がある対象児・者が主体的に地域生活で自己実現するための作業療法過程と役割について学ぶことである。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
In Community- based Occupational Therapy for Developmental Disabilities I and II, students systematically learn evaluation, treatment, and support for infants to adults with physical disabilities, developmental disabilities, intellectual disabilities, and others. In this course, students will learn basic assessment techniques focusing on disability-specific assessment, as well as the rationale for assessment, treatment, and support focusing on the life model of the family and the child in the community. Developmental disabilities, the subject of this course, refer to cases in which disabilities sustained in the early stages of life have a serious impact on various abilities throughout an individual's life.
The purpose of this class is to learn about the occupational therapy process and its role in helping children and adults with developmental disabilities achieve self-actualization in community life.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
本授業の到達目標は以下の通りである。
・疾患別作業療法過程について学ぶ
・運動、感覚-知覚-認知、社会性などの評価カテゴリから障害の理解に沿った評価を選択できる
・発達障害・地域治療学Ⅱで学ぶための基礎を構築する
・障害の病態を理解した評価計画を立案することができる
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
The objectives of this class are as follows:
・To learn about the disease specific occupational therapy process
・To be able to select an assessment from the categories of motor, sensory-perceptual-cognitive, social, etc., in line with the understanding of the disorder
・To build a foundation for learning in Community- based Occupational Therapy for Developmental Disabilities II
・To be able to formulate an evaluation plan based on an understanding of the pathology of the disorder
授業の内容や構成
Course Content / Plan
以下に授業計画を示す.

1.発達障害の作業療法評価について
2.情報収集・面接・観察
3検査・測定総論
4.運動機能の評価
5.感覚-知覚-認知の評価
6.社会的能力の評価
7.検査測定実習
8.まとめと評価
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
発達障害・地域治療学Ⅱを実施する基礎となる
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
期末試験(70点満点)レポート(30点満点)の総合点で評価します.60点以下を不合格とします
教科書・テキスト
Textbook
辛島千恵子『発達障害をもつ子どもと成人,家族のためのADL』(三輪書店)
辛島千恵子編「イラストでわかる発達障害の作業療法」(医歯薬出版)
参考書
Reference Book
作業療法学全書3 「作業療法評価学」協同医書出版
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
講義資料の他、教科書で各回の講義内容にする箇所を読み進めること。
授業の進め方
How to proceed with the class
講義と一部演習
注意事項
Notice for Students
本授業に関する参照Webページ
Reference website for this Course
担当教員からのメッセージ
Message from the Instructor
使用言語
Language(s) for Instruction & Discussion
日本語
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面での実施を予定していますが、履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、NUCTの授業サイトで案内します。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
遠隔授業(オンデマンド型)に変更する場合には、NUCTのツールを用いて、学生間の意見交換や学生から教員への質問の機会を確保します。