学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
経・博前
時間割コード
Registration Code
2493119
科目名 【日本語】
Course Title
基礎科目特論(Industrial Organization A) (E)
科目名 【英語】
Course Title
Special Lecture for Basic Subjects((Industrial Organization A) (E)
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instracter's belongs
花薗 誠 ○
担当教員 【英語】
Instracter's belongs
HANAZONO Makoto ○
担当教員配属【日本語】
Instracter's belongs
大学院経済学研究科
担当教員配属【英語】
Instracter's belongs
Graduate School of Economics
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋 水曜日 1時限
Fall Wed 1
授業形態
Course style
講義
Lecture


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
産業組織論で近年重要度の高まっている消費者探索の研究を概観し、このトピックに関連するテーマで論文を執筆するために必要な知識を習得することを目的とする。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The purpose is to overview the development of the study of consumer search, which has been important in Industrial Organization, and to acquire knowledge for doing research on the related theme.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
消費者探索の理論の概要を理解し、わかりやすく説明することができる。
比較的最近の研究論文を読みこなし、新しい論点を見出すことができる。
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1. Introduction
2. Search for Prices (Stigler)
3. Diamond Paradox (Diamond)
4. Classic Price Dispersion 1: firm heterogeneity (Reinganum)
5. Classic Price Dispersion 2: consumer heterogeneity (Varian)
6. Information Gatekeepers (Baye and Morgan)
7. Pandora Problem (Weitzman)
8. Search for Matching (Wolinsky)
9. Prominence in Consumer Search (Armstrong, Vickers and Zhou)
10. Summary of Empirical Studies
11. Student Paper Presentation
12. Student Paper Presentation
13. Student Paper Presentation
14. Student Paper Presentation
15. Student Paper Presentation
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
ミクロ経済学II, 産業組織の履修が望ましい。
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
演習(50%)、レポート(50%)。演習はグループによる論文報告による。レポートは研究のプロポーザル(A4で3-5ページ)。到達目標にかんがみ、それぞれC評価以上を合格基準とする。
教科書・参考書
Textbook/Reference Book
初回に文献リストを配布する。
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
各講義の題材となっている論文や書籍を初回に指定し、それを予習、復習時に読むこと。
注意事項
Notice for Students
授業開講形態等
Lecture format, etc.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
質問への対応方法
Office hour