授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | このセミナーは,複雑系科学の手法を駆使し,シミュレーションを通して自然や社会などの実世界を情報学の視点から統一的に理解するため計算論的アプローチにについて学ぶことを目的とする。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course aims to introduce computational approaches to understanding the real world, including nature and society, from an informatics perspective. It will utilize simulations based on the methods of complex systems science in a unified manner. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 複雑系計算論セミナーI-dに続き,システム論の基礎から自然現象あるいは社会現象をモデル化と計算によって理解することをテーマにして,
文献の調査と講読および発表と討論によって知識を獲得していくスキルを身に着けることを目指す。
特に,システム論の基礎をベースに複雑系への発展についての認識を深め,システム論を基盤に複雑系の概念を位置づける見方を身につける。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Following the Complex System Computing I-d, this course brings up the theme for the understanding of the basis of the systems and natural and social phenomena by modeling and computational approaches and enhances the students' skill to obtain basic knowledge by the survey and reading of academic materials and presentations and discussions. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 情報学における,流れに関する複雑系科学に関する研究分野の展望,研究テーマの設定,研究計画の立案を行い,研究を遂行するための素養を身に付けるための,根本的な指導を行う。
学生は,対象となる学術分野における現状の捉え方や,現象への関心や興味を高めて,研究テーマの調査,選定を進める。
そして,研究テーマの方向性について,学術的位置付けを確認したうえで,そのテーマの具体性を高める。
〔計画〕
1. 概論
2. 複雑系の研究内容の調査
3. 研究テーマの選定と研究遂行法の検討
4. 研究テーマに関するテキスト,研究論文による輪講
5. 既存研究と研究テーマの関係の確認
6. 研究テーマに関する基礎知識の整理
7. 研究テーマに関する具体性の精査
8. 総括 | You can learn the complex system and nonlinear phenomena of the flow, the background physical concepts, the equations and the models governing these phenomena. You can also obtain basic knowledge about research survey, research planning and research performance.
1. Overview
2. Research review of the System Theory
3. Research Planning and review required methods
4. Readings of academic texts and research papers
5. Research review and research topic
6. Survey fundamental knowledge of the topic
7. Inspections of possible applications
8. Recapitulate |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | プレゼンテーション60%,討論への取り組み40%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | The qualities of the presentations (60%) and the discussions (40%) are scored and 60 points out of 100 points is necessary to pass this course. |
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教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 必要に応じて,テキスト,論文を含めた参考資料を紹介,配布する。 | Materials including texts and academic papers are introduced and/or provided. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 文献調査,文献講読,およびプレゼンテーションの準備等の作業を求める。 | Some works are necessary, which include bibliographic surveys, academic paper readings and preparation for students' own presentation. |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業の実施が困難な場合はオンライン授業とする。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | オンライン授業の場合、その方法について書く指導教員が個別に指示する。 |
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