授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | |
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The basic theory of classical and quantum fluid dynamics: master equations and analytical solutions. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 研究に関する輪講,輪読,演習,発表,討論などを通して,複雑系シミュレーション研究についての理解を深める。
とくに本セミナーでは,輪講により,支配方程式や解析解などを理解し,シミュレーションの基礎的な能力の習得を目指す。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | This course supports to deepen the understanding about the simulation of complex system through the reading, seminar, presentation and discussion on the research theme.
In particular, as basis for the computer simulations this seminar lectures the master equations of fluid dynamics and their analytical solutions. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 連続体や量子流体の力学シミュレーションの基礎理論に関して輪講し,複雑で現実的なシミュレーションを実行するための基本的な視点や能力を身に付ける。
〔計画〕
1. シュレーディンガー方程式やナビエ・ストークス方程式の基本的な性質を学ぶ。
2. テキストや最新の論文を輪講し,適宜演習を行う事で,エネルギー,運動量などの保存則,高い対称性の場合の解析解を理解する。
3. 保存則など支配方程式から直接帰結する事実を理解する。 | Learn the basic theory of classical and quantum fluid dynamics to understand the computer simulation of complicated and realistic flows.
〔plan〕
Learn the basic properties of the Schrodinger equation and the Navier-Stokes equation.
Through lecturing texts and latest papers understand the conservation law such as energy, momentum, and the analytical solutions for highly symmetric problems.
Understand the properties directly follow from the master equations and symmetry, such as conservation laws. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 討論への取り組み50%,課題の提出30%,プレゼンテーション20%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | The qualities of the discussions (50%), homework (30%), and the presentations (20%) are scored and 60 points out of 100 points is necessary to pass this course. |
|
|
教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 毎回,担当者が作成した発表資料を配布する。履修条件は要さない。 | |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|