授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本演習は,情報哲学・情報社会設計論・グローバルメディア論のそれぞれの分野について,研究の実施や各種フィールド調査に必要な技術の習得,ならびに研究成果を論文や学会発表として公表するための実践的能力を習得することを目的とする。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The aim of this course is to help students acquire the following:
(1) Skills for research and field studies in philosophy of information, design of information society, and global media studies
(2) Practical ability to publish research results as academic papers and presentations |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 受講生は,専門的文献を,その問題設定・論証・結論から捉え,その推論の正しさ(正しくなさ)を理解・指摘できる能力を,専門分野の基本的文献を素材としながら涵養する。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students develop the ability to grasp the specialized literature from its problem setting, argumentation, and conclusion, and to understand and point out the correctness (incorrectness) of the reasoning, using the basic literature of the specialized field as a material. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 社会情報学演習aでは,あらゆる研究の基礎となる文献読解能力の涵養に重点を置く。
すなわち専門的文献を,その問題設定・論証・結論から捉え,その推論の正しさ(正しくなさ)を理解・指摘できる能力を,専門分野の基本的文献を素材としながら涵養する。
〔計画〕
1. 議論の特定
2. 推論の妥当性
3. 暗黙の前提の明示化
4. 定義の明確化
5. 通訳不可能性の回避
6. フレーミング問題
7. 二重基準と普遍化可能性テスト
8. メタCT | Contents:
1. Identification of argumentation form
2. Validity of inference
3. Clarification of implicit premises
4. Disambiguating ambiguous definition
5. Avoidance of incommensurability
6. Framing problem
7. Double standard and the universalizability test
8. Meta CT |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 資料作成課題の評価50%,期末試験50%,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | materials and the final exam |
|
|
教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 各分野に関連のあるクリティカル・シンキングの文献を配布する。 | Literatures on critical thinking related to each research field are assigned during the class. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 各回とも資料作成を求める。 | Students are requested to prepare materials for the class. |
|
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | Zoom等を利用し,質問やディスカッションを行う機会を設ける。 |
|
|