授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本演習は,情報哲学・情報社会設計論・グローバルメディア論のそれぞれの分野について,研究の実施や各種フィールド調査に必要な技術の習得,ならびに研究成果を論文や学会発表として公表するための実践的能力を習得することを目的とする。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The aim of this course is to help students acquire the following:
(1) Skills for research and fieldstudies in philosophy of information, design of information society, and global media studies
(2) Practical ability to publish research results as academic papers and presentations |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 受講生は,研究結果を論文にまとめていくことを視野に入れ,そのために必要な,文章作成技術や構成力について,
各専門分野に特有のフォーマットをふまえつつも,狭い専門分野の垣根を超えて理解されるようなレベルを目指して涵養することに重点を置く。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students acquire the writing skills and composition skills necessary for that purpose, with a view to compiling the research results into a treatise.
Based on the format peculiar to each specialized field, the emphasis is on cultivating to a level that can be understood beyond the boundaries of narrow specialized fields. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 社会情報学演習gでは,研究結果を論文にまとめていくことを視野に入れ,そのために必要な,文章作成技術や構成力について,
各専門分野に特有のフォーマットをふまえつつも,狭い専門分野の垣根を超えて理解されるようなレベルを目指して涵養することに重点を置く。
〔計画〕
1. 論文の型を知る
2. 正確さを保つ
3. 関係者の権利と安全を守る
4. 論文の構成要素
5. 読者の妨げになる要因を減らす
6. 決まりごとを知る
7. 結論と考察
8. 図表とリファレンス | Contents:
1. Understanding the formats of a scientific paper
2. Retaining precision
3. Protecting the right and safety of the pesrons concerned
4. Elements of a research paper
5. Eliminating the disturbing factors
6. Understanding the rules
7. Results and discussions
8. Figures and references |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 資料作成課題の評価50%,期末試験50%,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | materials and the final exam |
|
|
教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 論文執筆に関する文献(APAPublicationManualなど)で,各分野にふさわしいものを配布する。 | Literatures on publication manuals related to each research field are assigned during the class. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 各回について配布資料の作成を求める。 | Students are requested to prepare materials for the class. |
|
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | Zoom等を利用し,質問やディスカッションを行う機会を設ける。 |
|
|