学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
情報・博前
時間割コード
Registration Code
2540065
科目区分
Course Category
主専攻科目
科目名 【日本語】
Course Title
情報意味論
科目名 【英語】
Course Title
Information and Cognition
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
GSI146017J
担当教員 【日本語】
Instructor
孟 憲巍 ○ 川合 伸幸 三輪 和久
担当教員 【英語】
Instructor
MENG Xianwei ○ KAWAI Nobuyuki MIWA Kazuhisa
単位数
Credits
1
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋2期 木曜日 3時限
Fall2 Thu 3
対象学年
Year
1年
1
授業形態
Course style

開講系(学部)・開講専攻(大学院)
Subject
心理・認知科学専攻
必修・選択
Required / Selected


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
心を情報処理の視点から考察する認知科学において、意味のある情報を科学的に創出することが極めて重要である。この授業では、研究立案から成果発表までのプロセスについて議論することで、より良い科学的研究スキルを取得することを目的とする。授業では、学術論文を題材として、実験や調査などの研究法の特徴を概説してから、質の高いリサーチクエスチョンの要件、リサーチクエスチョンを定式化する枠組み等に関する講義・ディスカッションを行う。また、講義内容を踏まえて、受講生各自が自身の研究テーマについて、教員のコンサルティングを受けながら、リサーチクエスチョンを定め、リサーチデザインを作成することができる。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
Scientifically meaningful information is crucial to cognitive science for understanding the mind from the perspective of information processing. The purpose of this class is to acquire better scientific research skills. This will be achieved by through the discussion of the whole research process from research planning to results presentation. After outlining the characteristics of experimental/non-experimental research methods, we will discuss the requirements and frameworks for establishing high-quality research questions. Additionally, based on the lecture content, students can present and discuss their research design with the guidance of the instructor.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
この講義により学生は下記の学習目標を実現できると期待される。
1. 認知科学研究のあるべき姿について具体的なイメージを持つことができる。
2. 良質なリサーチデザインを立てることができる。
3. 学術論文が掲載されるまでのプロセスについて説明できる。
4. 研究者が日常的に行う研究活動についてイメージすることができる。
5. 心を科学する態度及び基礎的な方法論を獲得できる。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
Students will be able to (1) have a concrete image of what the ideal form of cognitive science research should be, (2) establish a high-quality research design, (3) explain the publication process of academic papers, (4) understand the research activities that researchers engage in on a daily basis, and (5) acquire an scientific attitude and basic methodology for studying the mind.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1. ガイダンス
2. 学術論文の生産と利用
3. 論文講読A
4. 社会性
5. 対人関係
6. 論文講読B
7. 論文講読C
8. 再現性問題
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
特になし
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
授業内容に対する理解について授業中のショートレポート(50%)で確認する。授業内容を自らの研究にどの程度応用できたかについて期末レポート(50%)で評価する。
※全授業回数のうち3分の2以上出席することが必要です。出席回数がこれに満たない場合、成績評価対象外となります。
教科書・参考書
Textbook/Reference book
授業で使用するスライドの抜粋を必要に応じて配布する。
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
講義において説明した理論の理解度を確認するために課題を授業中に与える。
授業開講形態等
Lecture format, etc.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)