授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 生物物理学の基礎的概念と研究手法を学び、それを実際の研究に応用する能力を獲得する。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Students learn the basic concept and methodology of biophysics and acquire the ability to apply them to researches. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 自らの研究テーマおよび関連分野に関しての十分な知識を持ち、それを他の学生および研究者に説明することができる。また、自ら実験計画を立て、それを遂行し、得られた結果を適切な方法で解析できるようになる。さらに、研究の過程を通じて、新たな問題点を見出し、研究を発展させることができる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students have enough knowledge on their research field and can explain it to other students and researchers. Also, they can make plans of their experiments by themselves, carry out them, and analyze the obtained data with appropriate methods. Furthermore, through the research processes, they can find new problems and develop the own researches. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 本授業では、研究室メンバーが毎週担当して1時間程度の発表とそれに伴う1時間程度の議論を通じて最先端の研究を批判的に評価する視野を養う。毎回の発表・討論には、修士論文のための研究活動として毎週8時間以上の取り組みが必須である。
具体的な内容としては、当該科目を履修する1年生は研究室の主なテーマである:
1. 光合成機構
2. 振動分光学
3. 電子スピン共鳴
4. 分光電気化学計測
の基礎理論を学び、自らの研究成果を交えてメンバーに発表する。
また、それ以外の回では討論を通じて光合成機構の研究の出発点や研究の仕方を実地で学ぶ。
In this class, students will acquire the ability to critically evaluate the researches through presentation of their own data and discussion with other members. For this presentation and discussion, they need research activities for at least 8 hours per a week. The students learn the basic theories of
1. photosynthetic mechanism
2. vibrational spectroscopy
3. electron spin resonance
4. spectroelectrochemisty
which are the main topics or techniques of the laboratory and provide presentations involving their own results.
Also, they learn the backgrounds and methods of photosynthesis researches through debate. |
|
|
履修条件 Course Prerequisites | | |
|
関連する科目 Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 担当回の発表内容、および各回の議論への取り組みを総合的に評価する。 |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | |
|
参考書 Reference Book | | |
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 各自、関連する論文を読み自らの研究分野に精通しておく。各自、発表に備えてスライドおよび資料を準備しておくこと。
Students read related papers and obtain knowledge in their research field. They must prepare slides and documents for their presentations. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
|
他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
|
レベル Level | | |
|
キーワード Keyword | | |
|
履修の際のアドバイス Advice | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|