授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 生物物理学の基礎的概念と研究手法を学び、それを実際の研究に応用する能力を獲得する。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Students learn the basic concept and methodology of biophysics and acquire the ability to apply them to researches. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 自らの研究テーマおよび関連分野に関しての十分な知識を持ち、それを他の学生および研究者に説明することができる。また、自ら実験計画を立て、それを遂行し、得られた結果を適切な方法で解析できるようになる。さらに、研究の過程を通じて、新たな問題点を見出し、研究を発展させることができる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students have enough knowledge about their own research fields and can explain it to other students and researchers. Also, they can make the plans of experiments by themselves, carry out them and analyze the results. Furthermore, they can find new problems through the research processes and develop the own researches. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 本授業では、研究室メンバーが毎週担当して1時間程度の発表とそれに伴う1時間程度の議論を通じて最先端の研究を批判的に評価する視野を養う。毎回の討論には、修士論文のための研究活動として毎週8時間以上の取り組みが必須である。
具体的な内容としては、当該科目を履修する2年生は、本研究室の主なテーマである:
1. 光合成機構
2. 振動分光学
3. 電子スピン共鳴
4. 分光電気化学計測
に関する修士論文研究の成果をまとめ、それをメンバーに発表する。
また、それ以外の回では討論を通じて光合成機構研究の背景や研究の仕方を学ぶ。
In this class, students will acquire the ability to critically evaluate the researches through presentation of their own data and discussion with other members. For this presentation and discussion, they need research activities for at least 8 hours per a week. The students collect and summarize the data of their own researches about the themes
1. photosynthetic mechanism
2. vibrational spectroscopy
3. electron spin resonance
4. spectroelectrochemisty
and provide presentations on their results.
They also learn the backgrounds and methods of photosynthesis researches through debate. |
|
|
履修条件 Course Prerequisites | | |
|
関連する科目 Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 担当回の発表内容、および各回の議論への取り組みを総合的に評価する。 |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | |
|
参考書 Reference Book | | |
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 関連論文を読み自らの研究との関係を考える。各自、発表に向けてスライドおよび資料を準備しておく。 Students read related papers and think about the relationship with their own researches. They must prepare slides and documents for their presentations. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
|
他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
|
レベル Level | | |
|
キーワード Keyword | | |
|
履修の際のアドバイス Advice | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|