授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | このセミナーでは次世代の「工学・技術」を創造・牽引する能力を有し、専門性と同時に総合性と、国際的な視野を併せもった、研究者・技術者を目指して、セミナー形式の講義で充実した基礎を基板とした応用力を磨きます。私たちは無機の機能性材料である固体触媒、結晶表面における材料設計、構造解析およびその周辺分野を対象として、関連する文献を輪読し、あるいは、文献をまとめて総括し,研究に対する取り組み方、進め方,まとめ方などについて修得するとともに,関連分野の研究動向について理解を深めます.これにより、情報収集・整理力、科学の基礎力と応用力、説得力、論理的思考力を身につけます。この講義を通して、これまでの学習の基礎力を確認し、固体触媒に関する応用力を身につけながら総合的に理解します。数量的スキル、情報リテラシー、論理的思考力、問題解決力、考え抜く力、知識・技能・態度等を総合的に活用する能力、自主的な課題解決する能力が必要とされます。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This seminar aims to be a researcher/engineer who can create and drive the next generation of "engineering and technology", and combines expertise as well as comprehensiveness with an international perspective. In the lectures, we will improve our research skills based on basic studies. We read the relevant literature on solid catalysts, inorganic functional materials, material design on the crystal surface, and structural analysis and related fields, to make a review paper of the literature. We will learn how to summarize, how to deeply understand the research trends in related fields. We will acquire information gathering and organizing skills, basic and applied science skills, persuasive skills, and logical thinking skills. Through this lecture, we will confirm the basic skills of the learning so far and gain a comprehensive understanding while acquiring the applied skills related to solid catalysts. We need to have quantitative skills, information literacy, logical thinking skills, problem solving skills, thinking skills, comprehensive use of knowledge, skills, attitudes, etc., and the ability to solve voluntary problems. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | このセミナーでは次世代の「工学・技術」を創造・牽引する能力を有し、専門性と同時に総合性と、国際的な視野を併せもった、研究者・技術者を目指して、セミナー形式の講義で充実した基礎を基板とした応用力を磨きます。私たちは無機の機能性材料である固体触媒、結晶表面における材料設計、構造解析およびその周辺分野を対象として、関連する文献を輪読し、あるいは、文献をまとめて総括し,研究に対する取り組み方、進め方,まとめ方などについて修得するとともに,関連分野の研究動向について理解を深めます.これにより、情報収集・整理力、科学の基礎力と応用力、説得力、論理的思考力を身につけます。この講義を通して、これまでの学習の基礎力を確認し、固体触媒に関する応用力を身につけながら総合的に理解します。数量的スキル、情報リテラシー、論理的思考力、問題解決力、考え抜く力、知識・技能・態度等を総合的に活用する能力、自主的な課題解決する能力が必要とされます。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | This seminar aims to be a researcher/engineer who can create and drive the next generation of "engineering and technology", and combines expertise as well as comprehensiveness with an international perspective. In the lectures, we will improve our research skills based on basic studies. We read the relevant literature on solid catalysts, inorganic functional materials, material design on the crystal surface, and structural analysis and related fields, to make a review paper of the literature. We will learn how to summarize, how to deeply understand the research trends in related fields. We will acquire information gathering and organizing skills, basic and applied science skills, persuasive skills, and logical thinking skills. Through this lecture, we will confirm the basic skills of the learning so far and gain a comprehensive understanding while acquiring the applied skills related to solid catalysts. We need to have quantitative skills, information literacy, logical thinking skills, problem solving skills, thinking skills, comprehensive use of knowledge, skills, attitudes, etc., and the ability to solve voluntary problems. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 触媒・表面化学,反応速度論,熱力学,量子化学,構造化学,および化学全領域の基礎 |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Catalysis, surface science, kinetics, thermodynamics, quantum chemistry, physical chemistry, organic chemistry, inorganic chemistry, analytical chemistry, and related chemistry |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 講義はセミナー形式で進める。題材は最新の科学の動向と、各自の研究の進展状況により、教員との討論を踏まえて下記の題材から決定する。
1.反応速度論による触媒反応の解析
2.熱力学・量子化学による触媒反応の理解
3.分光学の基礎と応用
4.固体表面の現象
5.工業触媒の基礎と応用
6.資源・エネルギー化学
7.触媒化学、材料化学におけるトピックス
セミナーの当番は当日までに課題を資料にまとめて参加者に配付し、講義にて説明すること。理解度は参加者からの質問と討論を通じて確認する。 |
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授業の内容【英語】 Course Content | | Lectures are conducted in a seminar. The topics will be determined from the following topics, through discussions with faculty members, considering the latest scientific trends and the progress in research of each student.
1. Analysis of catalytic reactions by reaction kinetics
2. Understanding catalytic reactions by thermodynamics and quantum chemistry
3. Basics and applications of spectroscopy
Four. Solid surface phenomena
Five. Basics and applications of industrial catalysts
6. Resources and energy chemistry
7. Topics in catalytic chemistry and material chemistry
Before the seminar, the member should prepare a review document for the topic, and explain in the lecture. Comprehension is confirmed through questions and discussions with participants. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 次の項目を評価点とする。
(1) セミナーにおける口頭発表
(2) 質問による討論への貢献
物理化学・触媒化学・量子化学を正しく理解し、解りやすく解説することが合格基準。
100 点満点で60 点以上を合格とします。 |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | The followings are used as evaluation points.
(1) Oral presentation at the seminar
(2) Contribution to discussion
The acceptance criteria are to correctly understand physical chemistry, catalytic chemistry, and quantum chemistry and explain them in an easy-to-understand manner.
(Evaluation criteria) A total score of 60/100 points or higher will be accepted. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | ・学部レベルの化学の知識を要する。
・授業は基本的に対面とし、必要に応じて遠隔(オンライン型, Teams)で行う。
・資料は研究室のサーバーを介して配付する。 |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | Chemistry knowledge for undergraduate level is required
Classes are basically face-to-face or conducted by online.
Materials will be distributed via the laboratory server. |
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教科書【日本語】 Textbook | | 関連する学術論文、総説、成書をテキストとする最新の学術論文ないしは当該分野の総説が望ましい |
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教科書【英語】 Textbook | | Research papers, reviews, and books about related area. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | |
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参考書【英語】 Reference Book | | Research papers, reviews, and books about related area. |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 関連する学術論文、総説を読み、常に情報をアップデートしましょう。 |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Read relevant academic papers and reviews to keep yourself updated.
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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